سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حکـــــــــــــــــــــــــــمــــــــــــــــــــــــــت

مطالب اخیر وبگاه

لینک دوستان وبگاه

آرشیو مطالب

برچسب‌ها

جوان ودین (84), بیجار (34), دانلود (28), جوان (19), قم (19), فیلم (18), عکس (18), ازدواج (15), امام حسین (13), اهل بیت (13), مجموعه یاداشتهای من (13), امام زمان (12), دین (12), حضرت زهرا (11), حکیمی فر (11), امام رضا (10), Young and Religion (9), دعا (9), حجت الاسلام حکیمی فر (8), حوزه نیوز (8), انتخابات (8), ماه مبارک رمضان (8), علی (8), مشاوره (7), مناجات (7), ولایت (7), وهابیت (7), ایران (7), اهل بیت علیهم السلام (7), تهران (7), اسرائیل (7), حکیمی فر (7), حرام (7), حکمت حکیمی فر (6), روایات (6), سبک زندگی اسلامی (6), اشتهارد (6), ارتداد (6), امام سجاد (6), بیانلو (6), امام هادی (6), امام علی (6), ولادت (6), کرج (6), کردستان (6), محرم و صفر (6), قرآن (6), عشق (6), غدیر (6), صفادشت (5), گناه (5), مکارم شیرازی (5), نماز (5), نوحه (5), میانمار (5), امریکا (5), اهل سنت (5), پردیسان (5), پرسش و پاسخ (5), ترکی (5), امام صادق (5), امام جمعه توپ آغاج (5), اس ام اس (5), آرامش (5), سنندج (5), ریاست جمهوری (5), رئیس جمهور (5), حضرت معصومه (5), جوانان (5), چهل حدیث (5), خدا (5), جمعه (4), دوم (4), دینی (4), داعش (4), رمضان (4), زن (4), اخلاق (4), اربعین (4), امام خامنه ای (4), امام جواد (4), امام زین العابدین (4), امام خمینی (4), البرز (4), توپ آغاج (4), پیامبر (4), امیرالمومنین (4), ایمان (4), هشتگرد (4), نهج البلاغه (4), میلاد (4), ولایت فقیه (4), وین دایر (4), گرانی (4), شیعه (4), شهادت (4), فاطمه (4), عاشورا (4), عرفان (3), عباس (3), عید نوروز (3), فتنه (3), شهادت اسوه تقوا (3), شهادت حضرت زهرا (3), سبک (3), شاهین (3), شبهه (3), شهریار (3), شهوت (3), صیغه (3), قره ترپاق (3), قانون (3), گفتگو (3), مادر (3), کرج (3), ماه رمضان (3), متعه (3), مراجع (3), مراجع تقلید (3), مجلس (3), مرگ (3), مسئولین (3), مردم (3), مردان (3), معاویه (3), هفته وحدت (3), ولایت عهدی (3), یزید (3), موسوی (3), نجفی (3), هادی (3), بصیرت (3), بهار (3), امریکا (3), امام محمد باقر (3), امامت (3), امان نامه (3), امام جمعه (3), پیامبر اسلام (3), پیروزی (3), تبریز (3), تولد (3), ثقیفه (3), تخریب (3), اقتصاد (3), اعمال (3), امام حسن ع (3), امام جمعه صفادشت (3), ام ابیها (3), امام (3), امام باقر (3), آیت الله مکارم شیرازی (3), اسلام (3), آیات (3), آیت الله العظمی مکارم شیرازی (3), اجتماعی (3), 92 (3), زندگی (3), زهرا (3), زندگی نامه (3), زینب (3), سیاسی (3), رهبر انقلاب (3), روضه (3), داستان (3), دین گریزی (3), رایگان (3), دولت (3), جعفر (3), جدید (3), حجاب (3), حضرت زینب (3), حضرت عباس (3), حلال (3), حوزه (3), حدیث (3), خاتمی (3), خبرگزاری حوزه (3), دعای (3), دختر (2), خبرنگار (2), خلیفه اول (2), خلیفه دوم (2), خودشیفتگی (2), خاطره (2), خامنه ای (2), خبرگزاری (2), خانواده (2), حسین (2), حسینی (2), حضرت (2), حجت الاسلام رجبی (2), حوزه علمیه (2), حکمت (2), حضرت علی (2), جوان و دین (2), حجت الاسلام (2), جامعه (2), جهنم (2), جوا (2), دوست یابی (2), رحلت (2), خوب (2), دالایی لاما (2), دهه کرامت (2), دوست (2), دانشگاه آزاد (2), دشمن (2), دروغ گویی (2), زکیه (2), زلزله (2), رهبری (2), روزخبرنگار (2), روزه (2), روستای قره تپراق (2), روستای قره ترپاق (2), رهبرانقلاب (2), رمان (2), رسول خدا (2), روز دختر (2), شب (2), سکوت (2), سئوال (2), زکیه (2), روزنامه (2), زنجان (2), زنان (2), 18 (2), آزادمرد (2), ا (2), ابوالحسنی (2), آیت الله بهجت (2), آذربایجان شرقی (2), آذری (2), آیت الله مقتدایی (2), آیت الله نوری همدانی (2), آیه تطهیر (2), اسلامی (2), استان البرز (2), است (2), استانداری (2), اختلافات (2), اخلاص (2), احکام (2), ارزش (2), امام حسن عسگری (2), اعتراض (2), اعمال ماه رجب (2), اعمال ماه شعبان (2), آیت الله العظمی صافی (2), الاسباط (2), اقتصادمقاومتی اقدام و عمل (2), اقدامات دشمنان حجاب ستیزی,دشمنان,جوانان,کشف حجاب,عذاب الهی,حجاب (2), پنجره (2), ترکی (2), تبیان (2), تشیع (2), تفریط (2), توبه (2), تولید ملی (2), توهین (2), توسل (2), تهر (2), تاریخ (2), پول (2), پرستار (2), پاسخ (2), انابه (2), اهر (2), اندیشه (2), انقلاب (2), اهل حق (2), ایام فاطمیه (2), اوباما (2), امام یازدهم (2), بهائیت (2), بقیع (2), اینترنتی (2), بخشداری (2), بخشداری مرکزی اشتهارد (2), بخشش (2), هریس (2), نور علی نور (2), نوروز (2), نوروز 93 (2), نوری همدانی (2), نیایش (2), همجنس بازی (2), همدان (2), همزه سیدالشهدا (2), وحدت (2), ودین (2), ورزقان (2), نماینده (2), نوآوری (2), نماز جمعه (2), مولود (2), مومن (2), کفاره (2), یلدا (2),

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق (ع) السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق (ع) السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق (ع)
بسم الله الرحمن الرحیم روز بیست و چهارم ذیحجه روزی است که رسول خدا (ص) با مسیحیان نجران، که حرفهای او را باور نداشتند، مباهله کرد.
مباهله در اصل از «بَهل» به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است. اما مباهله به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است. کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.
 مشروح کامل در ادامه
شرح مختصر واقعه مباهله
مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد. وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند. ادامه مطلب...  بخوان  سلامتی امام زمان 5 بار صلوات بفرست
موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در پنج شنبه 91/8/18 | نظر
نکته چهارم: مصلحتى قابل فهم‏
گذشته از مسئله تعبّد که هر مؤمن باید به احکام الهى از جمله مشروعیت ازدواج موقت معتقد باشد، ازدواج موقت و حلیّت آن، از مسائل تعبدى صرف نیست که انسان به کمک اندیشه و تجربه و بررسى وضع اجتماعى، نتواند به آثار مثبت و ارزش‏هاى والاى آن پى برد و صرفاً از روى ایمان به احکام الهى و حکمتى که در آنها نهفته است، آن را بپذیرد. البته روحیه تعبّد بسیار ارزشمند و از پشتوانه عقلانى برخوردار است، ولى با این وجود، مشروعیت ازدواج موقت و پذیرش مصلحت نهفته در آن، امرى نیست که چندان پوشیده باشد و نتوان حدس زد اگر به عنوان یک فرهنگ رایج، جزء روش‏هاى ازدواج قرار گیرد، چه آثار مفیدى براى افراد و اجتماع به ارمغان مى‏آورد. البته این مطلب در فرضى است که قبح و زشتى اجتماعى آن زدوده شود، ولى در جامعه‏اى که فحشا و گناه و روابط نامشروع دختر و پسر و دوستى‏هاى حرام براى بسیارى از افراد، از ازدواج موقت، پذیرفته‏تر است، نمى‏توان شیرینى این حکم الهى را چشید و شاهد ثمرات آن بود. ادامه مطلب...  بخوان و نظر یادت نرود میدونی که من برای همه شما دلواپسم
موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در پنج شنبه 91/8/18 | نظر
«وَ مِن آیاته أَنْ خَلَقَ لَکُم مِنْ أَنْفُسِکُم أَزواجاً لِتَسکنوا إِلَیها[22] (براى رسیدن به این هدف، حکیم و علیم مطلق و مدبّر عالمیان و مربى انسان، قوانین و مقرراتى را در شریعت اسلامى وضع کرده است تا غریزه جنسى در مسیرى صحیح براى تعالى و رشد آدمیان قرار گیرد و از انحراف و بى‏بند و بارى جنسى که خانمان آدمى را به باد مى‏دهد، جلوگیرى شود. بر این اساس همچنان که در معاملات و خرید و فروش‏ها، بیع، حلال اما ربا حرام گردیده است، براى برآوردن نیاز جنسى هم ازدواج حلال و سایر کامجویى‏هاى جنسى حرام شمرده شده است.
در درجه نخست، عقد ازدواج اگر به صورت دایمى انجام پذیرد، بهترین شکل و شیوه‏اى است که اسلام به آن توصیه مى‏کند اما هر کسى واقعیت‏هاى اجتماعى را درک کند، مى‏داند ازدواج دایم، براى همگان، در همه وضع، فراهم نیست. این مشکل در عصر جدید و رشد فناورى، دوچندان گردیده است.
به قول راسل:[23]در عصر حاضر، ازدواج بدون اختیار به تأخیر مى‏افتد. اگر در گذشته تحصیلات در اوایل جوانى پایان مى‏گرفت، امروزه تا حدود سى سالگى چه بسا به پایان نرسد. از سوى دیگر، بر اثر رسانه‏ها و وسایل ارتباطى سالم و ناسالم و فیلم و ماهواره و اینترنت، سن بلوغ کاهش یافته است. در نتیجه از سن بلوغ و آمادگى جنسى حدود 20 سال مى‏گذرد. در سالیانى که جوان در اوج غریزه جنسى است و بیشترین فشار را براى تأمین این نیاز طبیعى و نشانه الهى تحمل مى‏کند، بر اثر عوامل گوناگون فردى و اجتماعى از تأمین آن ناتوان مى‏باشد. در اینجا راه حل چیست؟ قانونگذار باید چه وضعى را فراهم آورد؟ آیا تجویز بى‏بند و بارى و تأمین غرایز جنسى از هر راه ممکن، همچون فحشا و همجنس‏بازى و خودارضایى و دوستى‏هاى ناسالم و چشم‏چرانى (و به تعبیر شهید مطهرى، شراکت و کمونیسم جنسى)[24] قابل قبول است؛ راه حلى که به هیچ وجه طبق مصالح انسان نیست و در اسلام به شدت نکوهش و حرام شده است؟ ادامه مطلب...
موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در پنج شنبه 91/8/18 | نظر

- تا پیش از تشکیل و پیدایش دولت مستقل پیرو مذهب شیعه، طبیعى بود که ازدواج موقت رواجى نیابد چرا که از جهت قوانین دستگاه حاکم این عمل جرم محسوب مى‏شد و عامل آن قابل تعقیب کیفرى و به کارگیرى مجازات شدید بر ضد او بود، ولى در زمان‏هایى که دولت‏هاى مستقل شیعى در مناطق مختلف جهان اسلام پدید آمد، به ویژه از عصر صفویه، شاهد هیچ دگرگونى چشمگیرى نسبت به ازدواج موقت و از بین رفتن قبح اجتماعى آن نیستیم؟! چرا که در زمان صفویه حاکمیت یکپارچه سرزمین پهناور ایران مستقلاً در اختیار حاکمان شیعه قرار گرفت و حکومت خود را از مروّجان و پیروان مذهب شیعه معرفى کرد، نیز افکار و مبانى اعتقادى شیعه و فتاواى فقها و شیعه را گسترش داد و آداب و رسوم و فرهنگ مبتنى بر مذهب تشیّع در جامعه ایران پدید آمد. در عهد صفویه در سایر موارد جز ازدواج موقت همچون اقامه نماز طبق فقه اهل بیت، برگزارى مراسم عزادارى عاشورا و دیگر احکام فقهى مرتبط با عبادات و معاملات و حتى احکام مربوط به ازدواج و طلاق، همچون نیاز نداشتن عقد ازدواج به شاهد یا عدم پذیرش سه طلاق در یک مجلس، همگى طبق فقه شیعه، عرفیّت یافت ولى شاهد تغییرى محسوس در نگرش اجتماعى مردم پیرو مذهب تشیّع، نسبت به حکم شرعى ازدواج موقت نیستیم. راز موضوع در کجا نهفته است و امروزه در این باره چه مى‏توان کرد یا باید چه اقدامى انجام داد؟ وظیفه هر گروه و قشر اجتماعى در مورد این موضوع به تناسب جایگاه و مسئولیت و اختیارات خود چه مى‏باشد؟ ادامه مطلب...

موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در پنج شنبه 91/8/18 | نظر
برخورد اهل بیت در برابر تحریم ازدواج موقت‏
4- تحریم حکومتى و سپس شرعى ازدواج موقت گرچه مربوط به یک فرع فقهى بود و با اصول و مبانى اساسى دین ارتباطى مستقیم نداشت، ولى اهل بیت(ع) که مسئولیت جلوگیرى از کجروى‏ها و بدعت‏ها را بر دوش داشتند با آنکه در بسیارى از فروع فقهىِ دیگر تقیّه مى‏کردند یا نسبت به بیان حکم واقعى الهى آن حساسیت کمترى نشان مى‏دادند، در برابر ازدواج موقت شاهد موضع‏گیرى روشن و آشکار آنان مى‏باشیم.
امیرالمؤمنین على(ع) نخستین چهره تابناک از اهل بیت مى‏باشد که برخوردى روشن در برابر تحریم ازدواج موقت برگزید. در حدیثى مشهور و معتبر که شیعه و سنى راوى آن مى‏باشند، از حضرت نقل است:
« لو لا أنَّ عمر نهى عن المتعة ما زنى الّا شقىّ »؛[9]
اگر نهى عمر از ازدواج موقت نبود، به جز انسان‏هاى بدبخت، کسى به ارتکاب فحشا تن نمى‏داد.»
برخورد اهل بیت(ع) در برابر حرمت نکاح موقت چنان بوده است که طبق نقل برخى از روایات معتبر، امام باقر(ع) حاضر به انجام مباهله نسبت به حلّیت آن در برابر مخالفان بود.[10] برخورد قاطع و صریح امامان معصوم(ع) و تشویق و ترغیبى که به یاران خویش نسبت به انجام آن داشتند، البته به قصد قربت و با هدف حمایت از حکم واقعى الهى، نیز مخالفت با منکران و بدعت‏گذاران، و نه به خاطر شهوت‏پرستى و خوشگذرانى، نیز فرموده‏اند[11]اگر کسى متعه را حلال نداند، از ما نیست[12]و دهها حدیثى که در منابع روایى شیعه در زمینه فضیلت و ارزش این موضوع نقل گردیده، نشان مى‏دهد ازدواج موقت هر چند کم‏اهمیت جلوه مى‏کند ولى چنان تأثیرگذار و مهم است که نمى‏توان به راحتى از آن گذشت و آن را به فراموشى سپرد.
5- اباحه و حلال بودن ازدواج موقت که از مطالب مسلّم و قطعى فقه اهل بیت بود، از ابتدا از حد یک مسئله فرعى بیرون شد و جنبه کاملاً سیاسى یافت بلکه به تدریج از این رتبه نیز فراتر رفت و به یک مسئله مذهبى و اعتقادى تبدیل شد، به گونه‏اى که انجام آن نشانه گرایش فکرى و علاقه به مکتب اهل بیت بود. از این‏رو در مواردى دیده مى‏شود اهل بیت به عنوان تقیّه، دوستان خود را از انجام آن باز داشته‏اند تا میان مردم قابل شناسایى نباشند.[13] با آنکه در دیگر موارد تشویق و ترغیب فراوان نسبت به آن داشتند، البته با تأکید بر این نکته که در تشویق ائمه(ع) نسبت به ازدواج موقت، اصالت دادن و موضوعیت یافتن این نکاح مطرح نبوده، بلکه با توجه به وضع پیش آمده، تلاش براى انجام آن وقتى مورد تشویق خاندان عصمت بود که هدف انجام‏دهنده، زنده کردن سنت الهى و مبارزه با بدعت و کجروى باشد، از این‏رو ازدواج موقت نه به عنوان ابزارى براى شهوت‏پرستى و هوسرانى بلکه به عنوان وسیله‏اى براى نهى از منکر و اجراى احکام الهى مطرح مى‏گردید. از این‏روست که وقتى امام صادق(ع) از محمد بن‏مسلم مى‏پرسد: آیا تاکنون ازدواج موقت داشته‏اى و او پاسخ منفى مى‏دهد، امام مى‏فرماید: «لا تخرج من الدنیا حتى تحیى السنّة؛[14]از دنیا بیرون مرو مگر آنکه سنت نبوى را زنده کرده باشى.»
 
روى نیاوردن شیعیان به ازدواج موقت‏
6- اختلاف نظر و رأى فقهى اهل بیت(ع) در ازدواج موقت با دیگر مذاهب اسلامى، مانند روز، روشن بوده و تردیدى در آن نیست. با این وجود نه تنها این حلال و مباح شرعى، مورد استقبال مسلمانان (که پیرو مذاهب اهل سنت بودند) قرار نگرفت، بلکه باید پذیرفت این کار حلال، از احکام متروک و فراموش شده‏اى شمرده مى‏شود که حتى توسط بیشتر پیروان اهل بیت انجام نشد و با رویکردى منفى روبه‏رو گردید.
انجام ندادن ازدواج موقت توسط سُنّى‏ها کاملاً طبیعى بود، چون مذاهب اربعه اهل سنت با آن مخالف بودند و حکومت نیز از این فتوا حمایت مى‏کرد و مرتکب آن را «حد» مى‏زد یا لااقل با توجه به اصل «الحدود تدرء بالشبهات؛ اگر شبهه‏اى باشد حدّ اجرا نمى‏شود» مستحق تعزیر مى‏شمرد.[15]بدین سبب قبح و زشتى ازدواج موقت میان اهل سنت، در حدّ ارتکاب فحشا بلکه بالاتر از آن رسید، از این‏رو پذیرفته است مردم با آن مخالفت کنند. اما میان پیروان اهل‏بیت(ع) با آنکه حکم و نگرش امامان(ع) را حکم خدا مى‏دانستند و آنها را حجت خدا روى زمین مى‏شمردند، حکم ازدواج موقت گسترش نیافت، با وجود آنکه تمامى فقهاى شیعه، به جواز آن فتوا دادند. به طور معمول، اعمال و رفتار جامعه و فرهنگ و آداب و رسوم مردم، از فتاواى فقهى شکل مى‏گیرد اما چنین فرایندى که یک قاعده و اصل، در جامعه‏شناسى شیعى است، در این مورد رخ ننمود. علت را باید کجا یافت؟
7- تردیدى نیست که شیعیان در پاى‏بندى و اعتقاد قلبى نسبت به مشروعیت (روا بودن) ازدواج موقت دغدغه خاطرى نداشته و ندارند. با این وجود این حکم شرعى و حلال روشن دینى، نه تنها نتوانست به عنوان یک رسم و روش پذیرفته شده در عرف جامعه رواج یابد، بلکه به عنوان یک عمل تقریباً ناپسند (که تحریم عرفى دارد و سبب فرودستى و کاهش جایگاه اجتماعى مى‏شود) با آن برخورد شد؛ این ناپسندى عرفى نسبت به زنان چند برابر مى‏باشد.
تحقیق و درنگ در روایات نشان مى‏دهد این قبح و زشتى اجتماعى، امر جدید و نوآمدى نیست و حتى در عصر امامان معصوم مطرح بوده است![16] بى‏تردید، تبلیغات منفى بر ضد این ازدواج توسط دستگاه خلافت و مخالفت عمومى (که پیرو مذهب فقهى دستگاه حاکمه بودند) تأثیر جدى و غیر قابل انکارى در حرمت عرفى داشته است.
به هر حال با وجود روشن بودن حکم شرعى نکاح موقت بر مبناى فقه اهل بیت، غیر اختلافى بودن آن میان فقهاى شیعه، ارائه تألیفات و مقالات و اظهار نظرهاى روشن توسط عالمان شیعى (که به ابعاد گوناگون فقهى، اجتماعى، فرهنگى، تربیتى و حتى اقتصادى و سیاسى این موضوع پرداخته‏اند) ولى هنوز همچنان تحریم عرفى و نفرت اجتماعى آن باقى است؛ به گونه‏اى که امروزه هم طرح موضوع نکاح موقت و بیان و دفاع از حکم شرعى آن، حتى با مخالفت اقشارى از جامعه به ویژه روشنفکران و تحصیلکردگان مراکز دانشگاهى روبه‏رو مى‏گردد و شبهاتى را که عمدتاً جنبه اجتماعى و فرهنگى دارد، در مخالفت با آن ارائه مى‏کنند.

موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در پنج شنبه 91/8/18 | نظر
[ازدواج موقت به رغم تردیدناپذیرى آن از نگاه فقه شیعه، یکى از موضوعاتى است که دست‏کم در دهه‏هاى اخیر از بُعد اجتماعى فرهنگى یکى از مسائل چالش‏انگیز بوده است و به رغم خوددارى‏هایى که در اصل طرح آن به ویژه از سوى متولیان اجتماعى وجود داشته اما عطف توجه اذهان زیادى شده و مباحث قابل توجهى را نیز به خود اختصاص داده است. و همچنان پرونده‏اى مفتوح است که از منظر اجتماعى و نیز فرهنگى اما و اگرهاى زیادى در باره آن وجود دارد و گاه اساساً طرح آن را به ویژه اگر با نگاهى کاملاً مثبت و مطلق به آن نگریسته شود دچار مشکل مى‏کند. سال گذشته که پیام زن توفیق یافت کار بزرگ ویژه‏نامه چهارشماره‏اى زن در جمهورى اسلامى ایران را در حجم بیش از 1700 صفحه به هدف مرور بر عملکرد 25 ساله انقلاب اسلامى در باره مسائل زن و خانواده را منتشر کند، یکى از موضوعات پیش‏بینى شده، ارزیابى مسئله ازدواج موقت در سال‏هاى پس از انقلاب اسلامى بود. اما پس از دریافت مقاله و به رغم نقاط قوت و عالمانه بودن آن، معلوم شد با هدف اولیه همخوانى ندارد و در آن چارچوب نیست. این بود که درج آن در ویژه‏نامه به تصویب نرسید و ماند تا در فرصتى دیگر در یکى از شماره‏هاى عادى مجله منتشر شود. انتشار آن در این سطح نیز با این پرسش مواجه بود که به رغم دیدگاههاى مختلفى که در این زمینه وجود دارد اما تلقى و قضاوت نوع خوانندگان محترم از درج مقاله چه خواهد بود؟ در نگاه خود ما ازدواج موقت، یک حکم قطعى در قرآن و سنت و فقه است. این را کسى نمى‏تواند انکار کند و قطعاً بر اساس مصالح انسانى و اجتماعى و از نگاه واقع‏بین شرع مقدس به عنوان مکمّل ازدواج دایم و در حاشیه آن قرار داده شده است، اما اینکه چه راهکارهایى در پیش گرفته شود که با توجه به شرایط اجتماعى فرهنگى جامعه هدف شارع مقدس از این حکم برآورده شود و آن جامعه از پیامدهاى ناگوار و آفت‏هاى نسنجیده عمل کردن نسبت به آن دور بماند، موضوعى است که نه نگاه یکسانى در باره آن وجود دارد و نه همه نگاهها با قطع و جزم ارائه مى‏شود. توصیه‏ها و تأکیدهاى کلى نیز هر چند براى زنده ماندن موضوع مى‏تواند مفید باشد اما معلوم است که در حدّ اشاره به مسائل راهبردى و کلان باقى خواهد ماند. مسائلى مانند ازدواج از گونه احکامى نیست که یک امر کاملاً تعبدّى باشد که فهم فلسفه و هدف و مقاصد و مفاسد آن به کلى دور از دسترس فهم آدمى باشد. اینها مسائلى است که در مرحله عمل قابل گفتگو و ارزیابى است، به ویژه براى سیاستگذاران و برنامه‏ریزان جامعه، آن هم در جامعه و جهان و زمانى که این همه مسائل و واقعیات به هم گره خورده و تأثیر و تأثر متقابل دارد، بخصوص آنگاه که از موضع مدیریت جامعه و حکومت مطرح و پى‏گیرى مى‏شود. به هر حال سخن در این زمینه فراوان است؛ هدف از این مقدمه این بود که بگوییم چرا مجله به این موضوع پرداخته، و تأکید کنیم پرونده بحث همچنان باز است و آنچه برادر ارجمند و فاضل گرانمایه جناب آقاى جعفرپیشه‏فرد در اینجا آورده‏اند نه نگاهى است که اختصاص به ایشان داشته باشد و نه دیدگاهى است که همه آن را بپذیرند؛ راه تفاهم و تقارب آرا، ابراز آنهاست. نویسنده فرهیخته زحمت طرح دیدگاه خود را بر خود هموار کرده‏اند، امیدواریم دیگران نیز چه موافق و چه مخالف چنین کنند.]
* *
1- ازدواج موقت از موضوعات دیرپاى فقاهت اسلامى و از نخستین مسائلى است که از آغاز اسلام و جوانه زدن اندیشه و احکام و مبانى اسلامى در قالب ساختارى اجتماعى - سیاسى، گفتگو و مباحثه شده است. نکته شگفت‏آور اینکه با وجود قوى بودن بُعد خصوصى ازدواج موقت و ارتباط نزدیک آن با حریم شخصى افراد، از آغاز اسلام این مسئله ابعاد سیاسى به خود گرفت، به گونه‏اى که دستگاه سیاسى و نظام خلافت اسلامى، نسبت به آن موضع گرفت، به دنبال آن، گفتگو از جنبه سیاسى فراتر رفت و پذیرش یا انکار و مخالفت با آن، از شعارهاى اعتقادى و نشانه نگرش فکرى - مذهبى فرقه‏ها و نحله‏هاى مختلف اسلامى قرار گرفت.
2- اصل مشروعیت و حلال بودن ازدواج موقت، مورد اتفاق نظر و از اجماعات تمامى فرقه‏ها و مذاهب اسلامى است، از این جهت هیچ اندیشور یا فقیهى نسبت به آن تردید و شبهه ندارد.[1] طبق روایات نقل شده از ائمه اهل بیت(ع)[2] همچنین پاره‏اى از صحابه همچون ابىّ بن‏کعب و ابن‏عباس و سعید بن‏جبیر،[3] در تفسیر آیه: «... فَما اسْتَمْتَعْتُم بِه مِنْهُنَّ فَاتوهُنَّ أُجورَهُنَّ فَریضةٍ ...؛ [4]زنانى را که متعه (ازدواج موقت) مى‏کنید، واجب است مَهر آنها را بپردازید» قرآن کریم بر اصل حلّیت و مشروع بودن آن مُهر تأیید زده است. همچنین طبق نقل سیره‏نویسان و راویان حدیث، در عصر پیامبر اکرم(ص)، نکاح موقت رایج بوده، رسول خدا برخى مسلمانان و یاران خویش را به ویژه در جنگ‏ها و غزوات، نسبت به انجام آن سفارش کرده، این روند تا اوایل خلافتِ خلیفه دوم استمرار داشته،[5] از آن زمان به بعد بوده است که طبق فرمان مشهور خلیفه، توسط دستگاه خلافت، حرام شد. وى نخستین کسى بود که حکم به حرمت ازدواج موقت داد.
3- نگاه مثبت و خوش‏بینانه به حکم تحریم ازدواج موقت توسط دستگاه خلافت، آن است که صدور احکام حکومتى و ولایى، از مهم‏ترین اختیارات حاکم اسلامى است. حاکم بر اساس ملاحظه مصالح اجتماعى و نیازهاى عصر، ممکن است حکمى الهى را به طور موقت ممنوع اعلام کند. تحریم ازدواج موقت از این موارد بوده است.
شاید مصلحتى که طبق آن حکم تحریم ازدواج موقت صادر شده، آن بوده که در عصر خلیفه دوم، فتوحات و جهان‏گشایى‏هاى اسلامى گسترش چشمگیر یافت؛ با توجه به ورود مسلمانان به کشورهاى تازه فتح شده و نومسلمان بودن مردم آن مناطق، اگر ازدواج موقت آزاد بود و به حال خود رها مى‏شد، مشکلاتى را براى جامعه اسلامى نوپا پدید مى‏آورد، از قبیل پیدایش نسلى جدید از افراد مسلمان غیر عرب و اصیل؛ گسترش روابط عاطفى با تازه‏مسلمانان به ویژه با زنان که به تازگى به اسلام ایمان آورده بودند که مى‏توانست خطراتى را متوجه جامعه اسلامى کند؛ نفوذ زنان جاسوس در دستگاه سیاسى اسلامى؛ پدید آمدن چهره ناخوشایند از کشورگشایى، یعنى هوسرانى و خوشگذرانى و ... .
این دلایل، طبق مصالح آن زمان براى تحریم ازدواج موقت کافى بوده یا نبوده، نیازمند تحقیق علمى بیشتر است، ولى درخور دقت و تأمل است که ماهیت احکام حکومتى نشان مى‏دهد: این احکام دستورهایى موقت و متغیّرند که طبق مصلحت، صادر و انشا مى‏شوند و با از بین رفتن مصلحت مزبور، دوباره حکم اولیه به جریان مى‏افتد. اما این حقیقت و بازگشت در مورد ازدواج موقت اتفاق نیفتاد، گرچه برخى از خلفا همچون مأمون عباسى، اعلام حلال بودن و برچیده شدن حکم حرمت متعه را صادر کردند ولى موفق به اجراى آن نشدند.[6]
به علاوه بزرگانى از صحابه و چهره‏هاى شاخص آن دوران مثل: ابن‏عباس، عبداللَّه بن‏عمر، عبداللَّه بن‏مسعود، عمران بن‏حصین، عبدالملک بن‏عبدالعزیز، بر حلّیت و جایز بودن ازدواج موقت و انکار حرمت شرعى آن تأکید ورزیدند.[7]با این وجود، حکم حرمت، به تدریج از جنبه ولایى و موقتى‏بودن بیرون رفت و نزد تمامى اهل سنت، چهره‏اى ثابت به عنوان حکم شرعى قطعى به خود گرفت! اصرار بر حرمت شرعى آن تا آنجا تداوم یافت که عده‏اى نصّ صریح فرمان خلیفه که حرمت متعه را به خود نسبت داده بود، فراموش کرده و ضمن پذیرش جواز شرعى اولیه آن اعلام کردند: آیه متعه و حلال بودن ازدواج موقت در زمان حیات رسول خدا منسوخ و باطل گردیده است.[8]
توجه به گزارش پیشینه تاریخى این حکم فقهى از آن رو اهمیت دارد که حساسیت اجتماعى موضوع و پیوند عمیق آن با مسائل سیاسى آشکار گردد و مشخص شود: بررسى عالمانه و تحقیقى در ارتباط با حکم فقهى ازدواج موقت، تأیید یا رد گسترش و ترویج و تبلیغ در باره آن در حال حاضر و هر گونه راهکار و اقدام عملى در مورد آن، باید با توجه و آگاهى کافى نسبت به رخدادهاى تاریخى این موضوع، نیز واقعیت‏هاى امروزى مربوط به این موضوع با توجه به آنچه بر سر آن پدیده رفته است باشد تا در پرتو آن امکان بررسى دقیق راهکارها فراهم آید.
 

موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در پنج شنبه 91/8/18 | نظر

 حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر کسی با یک تیغ تیزی هر روز سرش را تیغ کند دیگر مویی روییده نمی شود، این اختلاف تیغ تیزی است که شما هر روز دین خود را به تیغ می کشید، مگر چیزی برای اینها می ماند، در طول این سالها آزمون شده که یک عده به زباله دان رفته اند، اگر کسی خدای نکرده راه امام، خون شهدا و این نظام را سبک بشمارد همان می شود.  حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیان حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه قصص پرداخت و  با اشاره به عبارت «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا» گفت: برخی گفته اند که بعضی از حسنات هست که «خَیْرٌ مِّنْهَا» ندارد مثل توحید، پاسخ این است که صحیح است که بالاتر از خدای سبحان چیزی نیست اما داشتن توحید یک عقیده و یک وصف است، هر چه که انسان زحمت بیشتری در راه این عقیده و وصف بکشد پاداشش بیشتر است و خدای سبحان بهتر از این را به او عطا می کند. مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَادُّکَ إِلَى مَعَادٍ» ابراز داشت: مبارزات و برنامه های حضرت موسی سلام الله علیه با فرعون، پیروزی آن حضرت، نابودی فرعون و قارون و نجات بنی اسرائیل در سوره مبارکه قصص آمده است و همین امور درباره وجود مبارک پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم مطرح است، فرمود الآن در مکه هستید، وجود مبارک موسای کلیم هم در مصر بود اما در اثر فشاری که به آن حضرت آوردند ناچار شد از مصر فاصله بگیرد بعد با اقتدار به مصر برگردد، شما هم چنین روزگاری دارید که از مکه خارج می شوید بعد مقتدرانه به مکه بر می گردید، «إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَادُّکَ إِلَى مَعَادٍ» یک جمله ای است که در وسط ذکر شده و به منزله تعلیل است، یعنی همان خدایی که این قرآن را به شما داد و شما هم فکر نمی کردی که به مقام وحی و نبوت و رسالت و خلافت الهی برسی همان خدا می تواند دوباره شما را با اقتدار به مکه برگرداند. وی افزود: تنوین در «معادٍ» برای تفخیم و تعظیم است یعنی با حالت خاصی که مقتدرانه و فاتحانه است، این سوره در مکه نازل شد و حضرت هنوز در مکه بود، برخی نقل کرده اند که وجود مبارک حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله‌سلم در راه هجرت از مکه به مدینه که از غار بیرون آمدند تا به راه اصلی برسند میل این داشتند که شهرشان را ترک نکنند، وقتی به جُحفه رسیدند این آیه نازل شد که گرچه شما مایلید به مکه برگردید ولی الآن زود است و بعد خدا مقتدرانه شما را وارد مکه می کند، البته ممکن است که معاد بر معاد مصطلح حمل شود و یا طبق بعضی از روایات که از وجود مبارک امام سجاد سلام الله علیه رسیده بر رجعت حمل شود، لکن مصداق روشن و شفاف آن به معنای مکه است و آنها هم ممکن است از مصادیق این مطلق یا عام باشند.اختلافات دین انسان را از بین می برداین استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به مشکل اختلاف در کشور گفت: حضرت امیر سلام الله علیه در خطبه قاصعه فرمود اگر اختلاف کردید اکاسره و قیاصره می آیند و شما را چاروادار می کنند و همین کار را هم کردند، بعدها عرب ها همین طور شدند، اصحاب وَبَر و دَبَر یعنی زخمهای شترها را شما باید تیمار کنید، پشمهای شترها را شما باید بچینید این یعنی چاروادار، الآن اگر خدای ناکرده بین مسؤولین، بین ملت، یا بین ملت و مسؤول اختلاف بشود هم غرب و هم شرق می آیند و مسؤولین ما را ماشین شور می کنند، برخی دل خوش کرده اند که با bbc و امثال آن تماس بگیرند.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: این طور نیست که وقتی دشمنان بیایند به اینها سِمَت و شغل بدهند، اگر بیایند همان کاری که اکاسره و قیاصره با پیغمبرزاده ها کردند با اینها می کنند، حضرت فرمود اختلاف نکنید و مرا تنها نگذارید، بگذارید مسائل حل شود، مشکلات علمی قابل حل است این که مشکل علمی هم نیست، خودخواهی و مقام است.وی افزود: خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را که نهج البلاغه را مثل قرآن می بوسید، این روایت در نهح البلاغه است که حضرت فرمود مبادا اختلاف کنید، من از پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌سلم) شنیدم که فرمود «إیّاکُم وَالبَغضاء فَإِنَّها الحالِقَةُ لِدینِکُم» این در وصیتنامه رسمی حضرت است، فرمود آنها که خردمند و دانشمندند برای این مقام ها که «عفطه عنز؛ آب بینی بز» است حساب باز نمی کنند دنیا هم برای اینها حساب باز نمی کند و یک چیز زود گذری است، فرمود مبادا با هم اختلاف داشته باشید، این اختلاف تیغ است، کسانی که مکه رفته اند وقتی سرشان را با تیغ حَلق می کنند مدتها باید صبر کنند تا مو روییده شود، حالا اگر کسی با یک تیغ تیزی هر روز سرش را تیغ کند دیگر مویی روییده نمی شود، این اختلاف تیغ تیزی است که شما هر روز دین خود را به تیغ می کشید، مگر چیزی برای اینها می ماند، در طول این سالها آزمون شده که یک عده به زباله دان رفته اند، اگر کسی خدای نکرده راه امام، خون شهدا و این نظام را سبک بشمارد همان می شود، این اختلاف به اموال شما که کار ندارد با دین شما کار دارد و هر روز آن را تیغ می کند.حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به «کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» خاطر نشان کرد: هر چیزی هالک است مگر وجه الله، اگر این هالک که مشتق است به معنای متلبس به بالفعل باشد نه آینده یعنی هر چیزی هم اکنون ذاتا هالک است و استثنا پذیر نیست مگر فیض خدا، ‌اگر وجه به معنی ذات باشد ـ که برخی گفته اند ـ ذات خدا منزه از هلاکت است ولی قرآن کریم درباره ذات خدا و الله یک چنین چیزی را استثنا نمی کند، او بالاتر از این است که به این وصف و حکم در بیاید، اسمای حسنای او که اولیا به آن وسیله به او متوجه می شوند از بین رفتنی نیست، ‌مرحوم صدوق در کتاب شریف توحید نقل می کند که از معصوم علیه السلام پرسیدند «قد قامت الصلوة» یعنی چه؟ حضرت فرمود یعنی «حان وقت الزیارة»، زیارت معصوم حساب دیگری دارد که انسان کنار مزارش می رود یا از دور زیارت نامه می خواند اما اگر بخواهد به زیارت الله برود نماز می خواند، ‌نماز زیارت نامه خداست، اسمای حسنای الهی وجه الله است،‌ اگر وجه به معنای اسمای حسنای الهی مثل الله، حی،‌ قیوم،‌ قدیر، علیم و مانند آن بود یعنی (سَیُهلَکُ)، آن گاه باید یک معنای قابل جمع با آیات و روایات پیدا کرد چون بهشت،‌ قیامت و ارواح و ابدان مؤمنان که وارد بهشت شدند از بین رفتنی نیست.وی افزود: یکی از مصادیق وجه خدا که سهمی از بقا دارد و منزه از فنا است دین خدا است که در روایات هم آمده است،‌ ادیان دیگر نسخ شده اند ولی دین وجود مبارک پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نسخ شدنی نیست،‌ هر چیزی ذاتا هالک است جز اسمای حسنای الهی،‌ وقتی هم که می گوییم «الانسانُ فقیرٌ» مثل «الانسانُ موجودٌ» است،‌ فقیر به معنای ندار و گدا نیست،‌ کسی است که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ‌انسان در برابر ذات اقدس اله این چنین است،‌ وقتی می گوید «بحول الله و قوته أقوم و أقعد» یعنی در تمام موارد قدرت و حول و قوه تو است که دست مرا می گیرد، ‌ایستادن، نشستن، خوابیدن، حرف زدن، راه رفتن، شنیدن، دیدن و مانند آن همه به حول و قوه الهی است./


موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در چهارشنبه 91/8/17 | نظر

 اختصاصیماجرای حضور آیت‌الله‌العظمی بروجردی در تشییع جنازه یهودیان برخی از یهودی‌هایی که الان در بروجرد ساکن هستند برای من نقل ­کردند در ماجرای حضور آیت‌الله‌العظمی بروجردی در تشییع جنازه یهودیانبروجرد تعداد زیادی یهودی زندگی می کردند و الان نیز زندگی می کنندآیت الله علوی بروجردی در دیدار کشیشانی از مذهب پروتستان و کاتولیک و جمعی از اساتید دانشگاه و معلمان کشور آلمان که در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی صورت گرفت اظهار داشت: در دنیای امروز ادیان الهی، از جمله اسلام و مسیحیت دارای اهداف مشترک و رسالت مشترکی هستند.استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مسیحیت نیز دارای ارزش­های متعالی است که ما از طریق کتاب آسمانی خودمان به این ارزش­ها رسیده­ایم و همچنین رسول گرامی اسلام و ائمه طاهرین(ع) بر این ارزش­ها تکیه کردند. امام باقر و امام صادق (ع) بعضی از احادیث و سخنان خود را از حضرت مسیح نقل می­کنند که عیسی بن مریم این گونه فرموده است. وی افزود: امروز شاهد هستیم در دنیا در عرصه های مختلف از جمله سیاست و زندگی اجتماعی، اخلاق و فضیلت حاکم نیست در حالی که اسلام و مسیحیت در طول تاریخ به فضائل اخلاقی دعوت کردند، ما و شما در طول تاریخ با افرادی مواجه بودیم که ادعای صلح طلبی داشتند، ولی خشونت را ترویج می­کردند؛ و یا کسانی بودند که مذهب را برای یک اهداف غیر مقدسی وسیله قرار می­دادند. در حالی که ما می­دانیم مسیحیت مبری از این مسائل است و شما نیز باید توجه داشته باشید که اسلام غیر از این خشونتی است که گروه­هایی نظیر طالبان مرتکب می شوند.استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: ما انسان­ها هر مقدار هم که در علوم پیشرفت کنیم که این پیشرفت در عصر ما حیرت انگیز است و خیلی بیش از این­ها علوم پیشرفت خواهد کرد، باید بدانیم هرچه انسان بیشتر پیش برود، نیازش به اخلاق و  فضیلت جویی بیشتر می­شود؛ بنابراین می­توانیم در مسیر هدایت و راهنمایی انسان برای آینده روشن و همراه با صلح، دوستی، برابری و عدالت میان تمام انسان­ها با هم تلاش کنیم. ما امکان سازگاری با همه مذاهب را داریم و در گذشته هم خصوصیت و رابطه تنگاتنگی با مسیحیت داشتیم. *ماجرای حضور آیت‌الله بروجردی در تشییع جنازه یهودی‌هاآیت الله علوی بروجردی با اشاره به ارتباط کریمانه آیت الله العظمی بروجردی با اقلیت‌های دینی گفت: برخی از یهودی‌هایی که الان در بروجرد ساکن  هستند برای من نقل ­کردند در بروجرد تعداد زیادی یهودی زندگی می­کردند و الآن نیز زندگی می­کنند...... مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نیز در آن زمان در بروجرد بودند، فاصله بین محله یهودی نشین با قبرستان یهودی­ها، محلات مسلمان نشین واقع شده بود. وقتی یک نفر یهودی فوت می­کرد، هنگام تشییع جنازه­ باید از محله مسلمان نشین عبور می­کردند تا به قبرستان برسند، بچه مسلمان­ها در اثر ناآگاهی به جنازه یهودی­ها سنگ می زدند، وقتی این مساله با استحضار مرحوم آیت الله العظمی بروجردی‌(ره) رسید مردم و بچه­ها را از این کار نهی کردند، ولی آنان گوش ندادند. تا اینکه آیت الله بروجردی‌(ره) به آنان سفارش کرد، وقتی کسی از شما فوت ­شد به من اطلاع دهید، لذا خودش به محله یهودی نشین می­آمد و همراه جنازه این شخص راه می­افتاد و تا قبرستان او را  تشییع می­کرد. زمانی که آیت الله بروجردی همراه جنازه بود، به احترام این مرجع دینی کسی جرات نمی­کرد سنگ بزند، و ایشان این رویه را آنقدر ادامه دادند تا این رفتار سبک از ناحیه بچه­ها ترک شد یهودی‌ها نیز این مساله را جبران کردند؛ و در تشییع جنازه مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی حضور چشم‌گیری داشتند.  

وی افزود: مرحوم آیت الله بروجردی برای آلمانی ها آشنا و شناخته شده است، چرا که ایشان مسجد و مرکز اسلامی هامبورگ را بنا کردند و مرحوم آقای دکتر محققی از طرف ایشان برای سرپرستی مسلمانان در هامبورگ حضور داشت. در آن زمان تعداد ایرانی­هایی که آنجا بودند به سی یا چهل هزار می­رسید. از آیت الله بروجردی خواستند مسجدی در هامبورگ بسازند و ایشان مقدمات ساخت و مرکز اسلامی فراهم کردند و این مسجد عظیم و زیبا ساخته شد. من از آقای دکتر محققی شنیدم، آیت الله بروجردی به من سفارش ­کردند که در بیمارستان­ها از مریض­ها عیادت کن و نیز به زندان­ها برو و از زندانی­ها احوالپرسی کن اگرچه مسلمان نباشند. وقتی با تعجب من مواجه شدند گفتند: کسی که درد می­کشد یا کسی که گرفتار است، مسلمان و مسیحی ندارد، اینان انسان هستند. سپس فرمایش امیرالمومنین را برای من خواندند که امیرالمومنین در نامه خود به مالک اشتر سفارش ­کردند: مالک این کسانی که تو بر اینها حکومت می­کنی یا برادر دینی تو هستند که با تو هم­ دین و هم کیش­اند و یا مثل تو انسان­اند و در خلقت با هم شریک هستید.

 

    *پاسخ به چند سوال

در ادامه این دیدار آیت الله علوی بروجردی به تعدادی از سئوالات حاضرین پاسخ گفت.

آیت الله علوی بروجردی در پاسخ به این سئوال که آیا مسئولین جمهوری اسلامی ایران مثل پدربزرگتان با اقلیت های دینی برخورد می کنند اظهار داشت: گفت: یهودی مانند مسلمان و مسیحی حق حیات و زندگی دارد. امروز من به عنوان روحانی مسلمان و شیعه به همان حدی که از یک مسلمان دفاع می­کنم از زندگی یک یهودی هم دفاع می­کنم. اما باید به یک نکته توجه داشته باشید، قطعا نظر مسئولین ما، یهودی کشی نیست بلکه می­گویند: کشوری در تاریخ به نام فلسطین وجود داشت و عده­ای مهاجر به این کشور آمدند و مردم این کشور را بیرون ریختند و خودشان در آنجا ساکن شدند و کشوری نژاد پرست تشکیل دادند. در این کشور فلسطین مسلمان و مسیحی شهروند درجه دوم تلقی می­شوند. مسئولین ما می گویند: این نظام نژاد پرست باید به هم بریزد و نظام و حکومتی تشکیل شود که یهودی، مسلمان و مسیحی در کنار هم زندگی کنند. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: در فلسطین همه­پرسی برگزار شود و همه در کنار هم با حقوق برابر و مساوی زندگی کنند. یعنی برای فلسطینی­ها که مردم اصلی این سرزمین هستند، به اندازه یهودی­هایی که مهاجرت کردند و به زور وارد این سرزمین شدند، حقی قائل شوند.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره خشونت ها و اختلافات بین کشورها گفت: مشکلاتی که در هر کشور یا بین کشورها به وجود می آید،‌ باید منشا و اساس این مشکلات را جستجو و پیدا کرد. شما به تاریخ آلمان و جنگ جهانی دوم کاملا آشنا هستید، اتفاقی پیش آمد که امروز شما آن حرکت را قبول ندارید، ما تنها از منظر و دیدگاه هیتلر به مردم آلمان نگاه نمی­کنیم، آلمان یک کشور بسیار بزرگ و دارای تمدن بسیار سابقه­دار است.

وی خطاب به شخصیت های فرهنگی و دینی آلمانی گفت: ما از شما این توقع را داریم که به درد دل و سخن ما هم گوش دهید. شکی نیست می­دانید، در زمان حکومت شاه حقوق بشر در ایران نقض می­شد، اما از کشورهای اروپایی فریادی برای نقض حقوق بشر در ایران نمی­شنیدیم، متاسفانه حکومت سابق ایران مورد تجلیل اروپا بود. شما ممکن است از زندان­های شاه خبر نداشته باشید، اما ما که خودمان از نزدیک در این زندان­ها زندانی بودیم، خبر داشتیم. بعد که مردم ایران بر اساس ارزش­هایی که داشتند، انقلاب کردند. اولین قدمی که برای استقبال از مردم برداشتند، تشویق و تجهیز عراق برای جنگ با ایران بود. همه می­دانند ما با صدام نمی­جنگیدیم و نیز همه می­دانند صدام، آدم فاسق و فاسد بود، ولی در عین حال کمک­های فراوانی از ناحیه آمریکا و شوروی سابق به او می­شد. متاسفانه بعضی از کشورهای اروپایی صلاح های شیمیایی به او دادند و ما هنوز در بیمارستانهای تهران و دیگر شهرها بیماران شیمیایی بسیار داریم. بنابراین ما همیشه مورد دشمنی و آزار بودیم و وظیفه داریم در مقابل این هجمات از کشور و مردم خود دفاع کنیم. رهبر معظم انقلاب و بزرگان ما فرمودند و ما هم تصریح می­کنیم: بمب اتم و سلاح­های شیمیایی و تمام وسایل کشتار جمعی که انسان­های بی دفاع را به خاک و خون می­کشد، از نظر ما غیر مشروع است و هرکسی که از آن­ها استفاده کند محکوم است و ما به هیچ صورت تایید نمی­کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: در جنگ­هایی که در صدر اسلام اتفاق افتاده، پیغمبر اسلام و مسلمانان مهاجم نبوده و همیشه در برابر تهاجمات از خود دفاع می­کردند. پیغمبر اسلام به افراد خود دستور داد: مواظب باشید به افراد بی­دفاع و بچه ها صدمه نرسد، حتی در فرمایشات خود تاکید دارند، درخت میوه­دار را قطع نکنید، آبی که شهرها و یا محله­ها استفاده می­کنند آن را خراب و فاسد نکنید. بنابر نظر اسلام و دیگر ادیان الهی، چه مسلمان و چه مسیحی، انسان­ها و مردم در زندگی دارای حقوقی هستند و باید این حقوق رعایت شود، ولی ما این شکایت و اعتراض را داریم که همه کشورها در مقابل حقوق بشر و مساله انرژی هسته­ای یکسان دیده نمی­شوند، با وجود اینکه بازرسان آژانس و همه می­دانند ما بمب اتمی نساختیم و در اختیار نداریم، اما در عین حال شدید­ترین تحریم­ها در تاریخ دنیا، الان شامل حال ایران است. لذا ما مشکل در مفاهمه و گفتگو داریم و باید قدری بیشتر با هم بنشینیم و حرف­های همدیگر را بفهمیم. اگر صحبت از خاورمیانه بدون سلاح­های اتمی است نباید اسرائیل هم بمب اتمی در اختیار داشته باشد.

این استاد حوزه در پاسخ به سئوالی درباره رابطه دین و سیاست گفت: آنچه مهم است این است که ما دین و سیاست را چگونه معنا کنیم. سیاستی که به اصطلاح زد و بند باشد، دین از این سیاست جدا و مبرا است. دین ارزش­های اخلاقی ثابت است، اما سیاست مجموعه حرکاتی است که متغیر و غیر ثابت است. بنابراین، دین با این سیاست رابطه ندارد. ولی آنچه مرحوم آیت الله بروجردی می­فرمود، عبارت بود از این که سیاست یک امر تخصصی و برای حفظ منافع کشور لازم می­باشد. سیاستمدار باید منافع کشور را حفظ کند و روحانی و دین هم از افرادی که حافظ منافع کشور هستند حمایت می­کند. بنابر این معیار، ایشان در سیاست دخالت می­کردند، و به همین خاطر گاهی از اوقات با شاه نیز اختلاف پیدا می­کردند، به گونه­ای که حتی یک­ بار شاه را تهدید کردند: من از ایران خارج می­شوم. اما مردم جمع شدند و شاه از مقصود و کار خود دست کشید. از نظر ما و شرع مقدس اسلام، دین نه به عنوان آقا بالا سر، بلکه به عنوان پدری با محبت است که بالای سر فرزندانش می­ایستد و به آنها نگاه می­کند و اگر یکی از این فرزندان خطا کند، او را متوجه عمل و اشتباهش می­کند. دین یک کنترل برای سیاستمداران است، چرا که اگر سیاستمدار از حلقه دین و اخلاق بیرون بیافتد از هر جنایتکاری، جنایتکارتر خواهد شد؛ لذا باید دین نظارتی بر سیاست داشته باشد. مرحوم آیت الله بروجردی سیاستمداری نمی­کردند، یعنی مثلا برای ریاست جمهوری کاندید نمی­شدند، اما رفتار سیاستمداران را کنترل می­کردند.

 آیت الله علوی بروجردی افزود: روحانیت شیعه یک حس مسئولیت به مردم خودش دارد، لذا روحانیت شیعه در گرفتاری ها پناهگاه مردم است. در زمان میرزای شیرازی مردم پناه به روحانیت آوردند، و ایشان آن فتوای معروف در مورد تنباکو را صادر کردند. در جنگ­های ایران و روس مردم پناه به آیت الله سید محمد مجاهد آوردند و ایشان مردم را همراهی کرد. حتی در انقلاب اسلامی ایران مردم به روحانیت پناه بردند و درخواست کمک و یاری نمودند. بنابراین روحانیت شیعه به ناچار باید حقوق این مردم را در نظر بگیرد.

 

ویژه حوزه علمیه قم برگزیده    شماره خبر: 305125       16:48 - 1391/08/16    


موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در چهارشنبه 91/8/17 | نظر
به گزارش خبرگزاری حوزه؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدی امروز  در گردهمایی بزرگ مبلغان (محرم 1434) سازمان اوقاف و امور خیریه که در سالن اجتماعات مرکز فقهینظام جمهوری اسلامی ایران در اوج افتخار قراردارد ائمه اطهار(ع) برگزارشد اظهارداشت: در طول تاریخ برخی حوادث از حیث زمانی مدت کوتاهی را به خود اختصاص داده ولی در طول زمان اثر طولانی در تاریخ بشریت، اسلام و تشیع داشته که قیام کربلا از جمله آنها است.

وی با بیان این که صحنه کربلا تابلویی برای هدایت بشریت است،افزود: حادثه عاشورا به عنوان تابلو اسلام جلو بشریت بوده و خواهد بود و اوج پرداختن به این مساله مهم در دوماه محرم و صفر می باشد که باید خدای متعال را شاکر باشیم زیرا توفیق داده اهداف این قیام را به مردم ابلاغ و یادوری کنیم ،تا محتوای این قیام به فراموشی سپرده نشود و به عنوان الگو در جلوی چشمان ما باشد .

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اولین شرط موفقیت مبلغین آن است که عامل به گفتار خود بوده باشند و بهترین دلیل این سخن آن است که‌، خدای متعال می فرماید : هرکسی که سخن خوب و داعی بسوی الی الله است باید عمل صالح داشته باشد .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عمل صالح را یکی دیگر از موفقیت‌های مبلغ دینی ذکر و تاکیدکرد: مبلغ دین الهی، باید اولا صالح باشد و اگر بخواهیم تبلیغات ما در مخاطب موثر واقع شود باید عامل به گفتار خودمان باشیم چرا که تمام انبیا و اولیا با عمل صالح خود مردم را بسوی خدا دعوت کردند .

وی شناخت زمان و مکان تبلیغ را از عنصر های تبلیغ دینی دانست و ادامه داد: شناخت شرایط زمان و مکان تبلیغ ، از مهمترین عناصر تبلیغ دینی شمرده می شود ، امروز در شرایط خاصی در نظام جمهوری اسلامی بسر می بریم که به فرموده مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی سرنوشت ساز قرار داریم و باید با سربلندی ازآن عبور کنیم و این هم با شناخت وظایف اصلی خود بوجود خواهد آمد همانطوری که در تاریخ اسلام و شیعه برخی ها خوش درخشیدند و به وظایف خود عمل کردند و برخی ها هم به وظایف خود عمل نکرده یا نشناختند درنتیجه از قافله عقب ماندند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به ریزش های افراد درطول تاریخ اسلام تصریح کرد: شریح قاضی در قضیه کربلا خوب عمل نکرد و همه گذشته خودش را به باد داد، در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز حوادثی نظیر تاریخ اسلام را پشت سر گذاشتیم که برخی ها با شناخت جایگاه خود توانستند به وظایف خود عمل کنند و با سلامت بیرون بیایند و برخی ها رد شدند .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ، تهدید و تحریم های دشمنان را ناکارآمد ذکر کرد و گفت: دشمنان امروز رسما اعلام می کنند که تحریم های اقتصادی را تشدید کردند البته این اولین باری نیست که تهدید و تحریم را آغاز کردند و همواره با شکست های خفت بار روبرو بودند ولی نکته مهم این است که وظایف خودمان را بشناسیم و از دین، قرآن ، اهل بیت (ع)، ولایت و امامت و شهدا و انقلاب دفاع کنیم  تا در نهایت نصرت الهی شامل حال ما شود.

وی با بیان این که القای یاس و نا امیدی از ابزارهای دیگر دشمنان است گفت: القا یاس و ناامیدی از اقدامات دیگر دشمنان در طول انقلاب بوده که مردم را دلسرد و بدبین به نظام و انقلاب نمایند ، با این حال تکلیف مبلغین باید بیشتر شود و به عنوان مبلغ دین که ابتدا خودمان امیدوار باشیم و به مردم امید دهیم موفقیت های انقلاب اسلامی را تضعیف نکنیم چرا که این یک حقیقتی روشن است و . بفضل الهی نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های چشم گیری داشته و دشمن شکست های پی درپی داشته است .

حجت الاسلام والسملمین محمدی با اشاره به کمبود امکانات در اول انقلاب گفت : جوانان کوشا و انقلابی ایران با توکل بر خدا و اتکا به اهل بیت (ع)توانستند در عدم امکانات ، سلاح های پیش رفته ای را تولید کنند و دشمنان امروز انقلاب این قدرت و پتانسیل را درک کرده وبه خاطر آن نمی توانند به کشور حمله کنند .

وی افزود : با همه بد اخلاقی ها و سخت گیری های دشمنان، خیلی از موفقیت های چشم گیری بدست آمده است ولی متاسفانه برخی از خودی ها هم نمی توانند این رشد را ببیند و درصدد کتمان این موفقیت ها هستند. .

وی افزود: عزت و عظمت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران امروزه در اوج افتخار قراردارد .

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: دشمنان انقلاب بارها برای مذاکره با ما را داشتند ولی امام (ره) تمام درخواست های آنان را رد کردند در صورتی که رژیم طاغوت قبل از انقلاب غلام حلقه به گوش آنها بود و اگر کسی می خواست به سگ امریکای تعرضی داشته باشد مورد محاکمه قرار می گرفت و تمام تصمیمات را امریکایی ها برای شاه ایران می گرفتند در صورتی که الان خودمان برای خومان تصمیم می گیریم .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه باید خدمات 33 ساله پر افتخار نظام را با همه مشکلاتی که وجود داشته است به مردم گفت، تاکید کرد: در بررسی خدمات 33 سال نظام با همه مشکلات که در 8 سال جنگ نابرابری داشتیم و با همه سختی ها و گرفتاری‌ها، نظام جمهوری اسلامی این همه خدمات را داشته است.

وی افزود: انقلاب اسلامی رو به پیشرفت و تعالی و رشد بوده ، گرچه نقص‌های هم داشته‌ایم.

*زیر سئوال بردن اصل نظام یک غلط بزرگ است

سرپرست سازمان اوقاف، با بیان این که نقد منصفانه غیر از مغرضانه است گفت: اگر کسی عملکرد مسئولان را مورد نقد قرار می دهد ،نباید اصل نظام را زیر سئوال ببرد چرا که اصل نظام را زیر سئوال بردن یک غلط بزرگ است .

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی فرمودند که نباید خدمات حوزه های علمیه را نادیده انگاریم ولی باید به نقاط مثبت نظام همیشه اشاره کنیم و امروز ه، بحث محاصره اقتصادی هرچه قدر هم باشد به اندازه تحریم امام حسین (ع) توسط یزید نمی رسد و با شعار جهانی خود( هیهات من الذله ) تسلیم استکبار و ذلت نشد .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که آمریکایی ناراحت از تسلیم نشدن ملت و دولت در قبال خواسته‌های آنان هستند گفت: این همه ظلم و جور به ملت ایران به خاطر این است که دولت و ملت در برابر دولت مردان امریکایی و غربی سر تسلیم فرود نیاوردند.

وی اضافه کرد: ایجاد اختلاف بین،مردم و مسئولان و روحانیت از دیگر اقدامات دشمنان بوده که سالها است آن را ترغیب می کنند .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: همه مراجع بالاتفاق گفتند هرکسی که بخواهد اصل نظام را تضعیف کند مرتکب حرام شده است .

وی تصریح کرد: غربی ها به دنبال این هستنند که نظام را تضعیف کنند و حرف هایی بزنند که علیه دین باشد وکسانی هم علیه دین و نظام حرف بزند سکولار هستند .

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد : یکی دیگر از وظایف مبلغین این است که وحدت و اخوت و همدلی را در بین مردم گسترش دهند .

*وقف و موقوفات تامین کننده استقال حوزه‌اند

حجت السلام والمسلمین محمدی در ادامه با بیان اهمیت توجه به امامزادگان اظهارداشت: وقف و موقوفات و امامزادگان ، استقلال حوزه های علمیه بشمار می آید و تامین کننده استقلال محسوب می شوند.

وی افزود: وقف می تواند فاصله طبقاتی در جامه را کاهش دهد و توجه به اقشار ضعیف جامعه را برعهده بگیرد و امور عام المنفعه را در جامعه بطور گسترده انجام دهد .

نماینده ولی فقیه در سازمان و اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: نقد را با جان دل پذیرا هستیم و قبل از اسلام هم بوده است و ادیان قبل از اسلام وقف داشته اند پیامبر اسلام آن را امضا کرده است.

وی عدم اگاهی مردم از مسائل وقف را نبود تبلیغ خوب دانست و گفت : ازکل 23هزار نفری که پرسش نامه های وقفی را پر کردند نزدیک 80 درصد مردم از وقف خبر ندارند و باید تشویق به وقف شوند و برای خدا ؛ سنت الهی را زنده نگداریم.

*راه‌اندازی بانک اطلاعات موقوفات

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که با ید مسائل وقف برای مردم گفته شود تصریح کرد : بانک اطلاعات و موقوفات در حال حاضر راه اندازی شده است که کسی نمی تواند دست اندازی براموال وقفی داشته باشد و کسی هم نباید تصور کند که پول های وقفی بلوکه شده و خودشان خرج می کنند ، بلکه هر مکان وقفی که هرچه قدر پول دارد محفوظ و در جای خودشان خرج می شود .

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه مشکل 32 ساله بین دو نهاد اوقاف و منابع طبیعی حل شده است گفت: اختلاف سازمان اوقاف با منابع طبیعی 32 سال طول کشیدولی با صحبت های که شده است این مشکل برطرف شده است .

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: بیش از 100هزار هکتار موقوفات مشخص شده است و برخی زمین‌خوارها دست به کار های شدند و علیه سازمان اقداماتی انجام دادند .

وی امامزادگان و بقاع متبرکه را قطب فرهنگی دانست وتاکید کرد : احیا و عمران امامزادگان بر عهده سازمان می باشد ، و همان طوری که خداوند عهد و پیمان گرفته است باید خانه خدا و حرم اهل اهل بیت و اولاد اهل بیت(ع) را احیا کنیم که به قطب فرهنگی ایران اسلامی تبدیل شوند .

نماینده ولی فقیه در سازمان و اوقاف در پایان خاطرنشان کرد: 120میلیون نفر سالانه از امام زادگان دیدن می کنند که باید روحانیون و مبلیغن خوراک فکری آنها را برآورده سازند .

 

ویژه حوزه علمیه قم برگزیده    شماره خبر: 305115       15:20 - 1391/08/16    


موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در سه شنبه 91/8/16 | نظر

در این پست پرده ای دیگر از پرده های نفاق و چندرنگی شیخیه را کنار می زنیم تا یک چهره دیگر از چهره های زشت سردمداران این فرقه ضاله برای شما نمایان شود:
در دوران سید کاظم رشتی، هنگامی که نجیب پاشا به کربلا حمله کرد، چنان وحشیگری کرد که در تاریخ، تنها با یورش مغولها مقایسه می شود.
در باره این جریان باید گفت:
حتی حرمهای مطهر امام حسین علیه السلام و حضرت اباالفضل علیه السلام نیز از این حمله در امان نبود و بسیاری از مردم بی دفاع که به این اماکن مقدس پناهنده شده بودند، در خون خود غلطیده و کشته شدند.
حاج محمد کریم خان در باره اعتراف تلخی دارد که می گوید:
«کسانی که در روضه مقدسه حضرت عباس علیه السلام بودند نیز از قتل ایمن نبودند؛ حتی هر که را در رواق و حرم بود کشتند. حتی آن کسی که در اندرون ضریح پناه برده بود، در همان درون ضریح گلوله زدند و گشتند. پاشا خود از قرار مذکور با اسب داخل رواق سید شهدا شده بود. خلاصه، احدی در آن دایره ایمن نشد.»1
لیکن خانه سید کاظم رشتی، خانه امن بود و تنها عده ای از مردم و مریدان سید که به خانه او پناه برده بودند، از یورش عثمانی جان به در بردند.
مرحوم سید محمد باقر نجفی در این باره می نویسد:
«در حالی که سپاهیان نجیب پاشا حتی به مقدس ترین اماکن شیعه در کربلا احترام نمی گذاشتند و مردم پناهنده را در ضریح حضرت هم می کشتند و با اسب به رواق مطهر هجوم می بردند و می تاختند، خانه سید کاظم رشتی از هر لحاظ در امان و شخص او مصون از حوادث بود و هر که به خانه وی پناهنده می شد، مصون از بلا بود.»2
در این مرحله از ماجرا، این پرسش به ذهن می رسد که:
آیا عثمانی ها به سبب فضل و تقوای سید کاظم شیعه مذهب بود که او را احترام کرده و منزل را پناهگاه دانستند؟ اگر چنین بود چرا حرمین شریفین کربلا که از کس و ناکسی محترم تر بود، در امان نبود؟ آنان که همه مردم به به جرم شیعه بودند کشتند، چرا سید کاظم و هوادارانش را نکشتند؟ و …
بی تردید حقیقت ماجرا، همنو ایی سید کاظم با عثمانی ها بود و این مطلبی هنگامی به خوبی درک می شود که بدانیم: سید احمد، فرزند سید کاظم رشتی، دومین سرکرده فرقه شیخیه، از چهار نفری بود که در دربار و مجلس خلیفه عثمانی کرسی ثابت داشت.3
همچنین علی رضا پاشا از والیان متعصب سنی مذهب بغداد بود که اهل خرمشهر و خوزستان را تنها به جهت شیعه بودن قتل عام کرده بود. این فرد این ویژگی ها، قصیده های عبدالباقی عُمَری را در حالیکه که به سید کاظم رشتی داد که او  را شیعه ای متعصب می دانست.
پس از آن سید کاظم نیز شرح مفصلی به نام شرح قصیده بر آن نگاشت و با این شیوه روابط خود را با بغداد را دوستانه کرد و به آن استواری بخشید…4
سید کاظم رشتی در پایان عمر نیز در سال 1259 هجری قمری رهسپار کاظمین و سامرا شد و پس از دیدار با نجیب پاشا، در بستر بیماری افتاد و در پی همین بیماری شب 11 ذی الحجه همان سال درگذشت.5 و 6
پانوشت:
1. هدایه الطالبین، ص 152.
2. بهائیان، ص 108.
3. شیخیگری و بابیگری، ص 238.
4. همان، ص 138.
5. تلخیص تاریخ نبیل زرندی، ص 35.
6. در جست و جوی حقیقت، ص 44.


موضوعات مرتبط :
نویسنده جـــــوان ودیــــــن در دوشنبه 91/8/15 | نظر
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )