«هُوَالَّذیأَرْسَلَرَسُولَهُبِالْهُدى وَدینِالْحَقِّلِیُظْهِرَهُعَلَىالدِّینِکُلِّهِوَلَوْکَرِهَالْمُشْرِکُونَ[1]» خدای متعال مبدا و سرچشمهی همهیهدایتهاست«الله نور السماوات و الارض[2]»،«هُدَىمَنْفِیالسَّمَاوَاتِوَهُدَىمَنْفِیالْأَرْضِ[3]» خدانور خود را درنبی اکرم صلی الله علیه و آلهوسلمقرار داده است. در روایت توحید صدوق حضرت فرمودند:مَثَلنورهکمشکات، پیامبر صلی الله علیه و آلهوسلم است.«کَمِشْکاةٍفیهامِصْباحٌالْمِصْباح[4]»این وجود مقدس نور الهی است و هدایت همهی عوالم از جامدات تا ملائکه و بالاتر از ملائکه با او محقق میشود.این نور مانند چراغدانی است که در آن چراغی برافروخته شده و آن چراغ در یک حباب بلورین قرار گرفته و این چراغ از درخت زیتونی که «لا شَرْقِیَّةٍوَ لا غَرْبِیَّةٍیَکادُزَیْتُهایُضیءُوَلَوْلَمْتَمْسَسْهُ نار[5]» آن درخت نه غربی است و نه شرقی ولی همهی عوالم را روشنمیکندشعله میگیرد.«ٌنُورٌعَلى نُور[6]»نورهایی که از این چراغدان الهی در عالم تجلیمیکنندهریک نوری هستند بر فراز نور دیگر و امامی بعد از امامدیگراز فرزندان حضرت فاطمهعلیهاالسلام.در حدیثیامام جعفر صادق علیه السلامفرمودند:مشکات سینهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهوسلمو چراغی که در این سینه برافروخته شده نبوتی است که خدای متعال به این وجود مقدس عطا نمودهو قرآنی است که خدای متعال به این قلب پاکعنایت کرده و همهی عالم میهمان این کتاب الهی هستند.مَثَل نور الهی چراغدانی است که همهیچراغهای هدایت در آنبرافروخته شده و همهیانبیا، امتها و اقوام گذشته و آینده و حتی همهی عوالم ملائکه و غیر او با این چراغ هدایتمیشوند. همهی عالم میهمان هدایت و دستگیری او هستند.
[1] . التوبه : 33
[2] . النور : 35
[3] . بحار الانوار، علامه مجلسی، 4/15
[4] . النور : 35
[5] . همان
[6] . همان