«اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین»
«خدایا نیرومندم نما در آن روز بهپاداشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آنروز براى انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاهداریت و پردهپوشى خودت اى بیناترین بینایان»
1-ثواب قرائت دعای روز چهارم ؛ هر کس این دعا را در روز چهارم ماه مبارک رمضان بخواند در بهشت هفتاد هزار سریر به اعطا خواهد کرد .2- بشرفاعل مختار خلق شده است ، موجودی بالاجبار نیست . شرح فراز اول دعا اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ ؛ برای اینکه این بند از دعا را خوب بتوانیم درک کنیم ناگزیریم از اینکه توضیحی کوتاه بیان کنم ، به حکمت الهی ، بشر فاعل مختار خلق شده است تا در میان خیر و شر خودش بتواند انتخاب کند که کدام راه را برای طی طریق الهی خود می خواهد بپیماید چرا که ثواب و عقاب بر پایه اختیار است. اگر خداوند او را بر خیر اجبار کند ثوابی برای مترتب نخواهد شد و اگر بر شرّ اجبار کند کیفری برایش نخواهد بود. شیطان و کسانی که اصولا خوی و خصلت شیطانی دارند مجبور به گناه کردن نیستند. زیرا مانند شخصی اند که شهوت بر آنها غلبه کرده است . زنی پیش روی اوست . در اتاق خلوت ، شهوت زیادی او را باعث این گناه می شود . نه اینکه اختیارش از دستش گرفته است . بلکه زمینه آماده او را به دام انداخته است . پس هیچ کسی نسبت به شرّ مجبور نیست . خودش آن را اختیار کرده است . و اعتقاد ما بر این مطلب است و غیر از این نادر و بلکه ناثواب است . پس در نتیجه انسان مخیر است اینکه راه راست را برود یا راه کج و گمراهی را طی نماید . روی همین قضیه است که خدای حکیم فی فرماید إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً ؛ پس در نتیجه یکی از اسباب توفیق دعا است لذا در بند اول دعا می گویی خدایا قوتی به من بده که در به پا داشتن فرمانت موفق باشم و جمیع اقسام قوت از بدنی و عقلی و قلبی و دینی را می خواهی . واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ شرینی ذکر خدا برای هر عبادتی هم روح و هم صورت در نظر می گیرند ، روح عبادت توجه به خدا و انس با اوست مانند نماز که روحش خضوع و خشوع و توجه به خدا است و لذا در ذم غفلت از خدا شاعر می گوید تو درون نماز و دل بیرون این چنین حالتی پیرشانی گشت ها می کنی مهمانی شرم ناید نماز می خوانی ، پس باید توجه داشته باشیم که محض اقامه اوامر نتوانستیم به آن اوج برسیم باید روح این نیاز را تامین نماییم روح لذت اش ذکر است . این لذت را خداوند به ما چشانده است تا ممن در صورت عبادت آن را احساس و. لمسش کنم . و نماز روح و جان این عبادت و اطاعت از اوامر است لذا رسول خدا می فرماید من از دنیا ی شما سه چیز را دوست می دارم زنان و بوی خوش و نماز که روشنی چشم من است . چه لذتی از نماز بالاتر سراغ دارید که برای رسیدن به محبوب می خواهید پیشکش کنید . به این داستان توجه کنید ، غلامی با مولایش قرار گذاشتند که روزی یک درهم به او بدهد و او را آزاد نماید . روزی مولا ، نزد عده ای از دوستانش از غلامش ستایش کرد که بله ، غلام ما هر روز یک درهم برای ما پول می آورد ، دوستانش گفتند ؛ اشتباه نکن ؛ غلام تو هروز شب ها داخل قبر ها می رود و کفن ها را در می آورد و می فروشد و به تو هم یک درهم می دهد . از این حرف ناراحت شد غلامش را مورد تعقیب قرار داد تا این که شبی از شب ها غلام که وارد قبر شد ، شرع کرد به ناله و راز و نیاز با خدای متعال در این هنگام نوری محیط را احاطه کرد و سکه ای را غلام دریافت کرد . مولا وقتی این وضعیت را مشاهد کرد پیش غلام خود آمد و و شرح و حال را پرسید . غلام بلا فاصله به مولایش گفت حالا که راز و اسرار من فاش گشته است نمی خواهم زنده باشم و از خدای متعال درخواست کرد خدایا بعد از فاش شدن اسرارم نمی خواهم زنده بمانم لذا دعایش مستجاب شد و جان به جان آفرین تسلیم پرودگار گشت . خلاصه اینکه شیرینی ذکر خدا را هرکسی درک کند غیر او را اختیار نم کند و تمام خوبی ها را در این لذت می بیند . جالب این است که شیرنی ذکر خدا شرط صحت نماز یا روزه قرار ندارد لذا اگر در عبادات اعم از نماز و روزه کاملا غافل باشید غفلت از شیرینی ذکر خدا باعث بطلان نماز و روزه نمی شود . وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بکَرَمِکَ خدایا ادای شکرت را به کرمت به در این ماه عنایت فرما . اولین مرتبه شکر ؛ شکر لسانی است چنانچه در حدیث آمده است هرکس چهار بار هنگام صبح «الحمدالله رب العالمین » بگوید در شام نیز چهار بار بگوید شکر نعمت های یک شبانه روز را به جا آورده است و اگر بعد از هر نمازی این شکر را ترک نکند فوائد بسیاری دارد و بعد از سجد دست به محل سجده خود بکشد و آن را به بدن خود بمالد بیماریها از بدنش رفع می شوند. پس دوستان تا این جا از خدای متعال سه چیز خواسته شد: 1- طلب توفیق 2- طلب لذت مناجات3 طلب شکر همه اینها فرع سلامتی است زیرا به هیچ کار نمی رسد و به همین جهت فقره چهارم را بیان کرد . واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین مرا دراین ماه حفظ کن و عیوب مرا بپوشان ای خدایی که ببینده ترین بینندگانی اگر عیوب مرا نپوشانی و مردم عیوبم را بفهمند مرا خوار می کنند ولی وقتی که از عیوب من اطلاعی ندارند ما را رسوا نخواهند کرد. آری خداوند ما را دوست دارد در عین حالی که از عیوب ما اطلاع دارد ما را رسوا نمی کند به همین خاطر وجود مقدس حضرت رسول اکرم (ص) که وجود آن سرور باعث ترحم بر ما شده است . در حدیثی نقل شده است که چون روز قیامت می شود رسول خدا (ص) به ایستگاه حساب می آیند و به خدای متعال عرض می کند « خدایا حساب امت را به من واگذار تا امت من رسوا نشوند» خطاب می رسد « اگر تو امت خود را دوست می داری من نیز بندگان خودم را دوست می دارم چنان به حساب آنها رسیدگی خواهم کرد که خود تو هم به اعمال آنها اطلاع پیدا نکنی » البته ظاهر حدیث برای تاکید مهربانیت خدای متعال است لذا وجود مقدس حضرت رسول اکرم عالم به اسرار امت می باشد .