پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ترویج اومانیست در قالب شفای کوانتومی انسان؛ همان خلیفه خدا روی زمین است و بزرگترین ظرفیت علمی را دارد، اما همین انسان دارای کرامت، شرافت و ارزش کافی است که به مقامات و مراتب قدرت، علمی یا سیاسی برسد و یا برعکس براثر عوامل اجتماعی دچار سرشکستگی و یا مبتلابه اعتیاد گردد، دست به اقداماتی میزند که تمام بنیان انسانی را یکجا زیر سؤال برده و مقام برتری خلیفهاللهی را پستتر از حیوان میگرداند.(1) چرا که گوش دارند ولی حرف حق را نمیشنوند، چشم دارند اما حقایق خلقت را نمیبینند «لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْینٌ لَا یبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ»(2)
این روزها بازار «خود خدایی» عدهای گل کرده همچون فرعونیان دم از خالقی میزنند، عدهای ساده و زودباوری که اعصاب و روان خود را در زندگی ماشینی از دسترفته میپندارند همراه ساختهاند.
از این بازار «مدعیان خود خدایی» تاجران بینالمللی کیسههای خود را برای پولهای هنگفت بهدستآمده از چاپ و انتشار کتابهای همچون «ده راز آرامش»(3)، «نیروی قصد»، (4)«چگونه زندگی خود را متحول کنید»(5) و «شفای کوانتومی»(6) آماده کرده و بهرهبرداری میکنند.
یکی از کسانی که همصدا با اربابان «دین زدایی غربی» خود همراه شده و در تلاش است تا از خود خدایی ساخته برای درمان دردهای انسان امروز «دی پاک چوپرا» است.
البته همانطوری که خود «دی پاک چوپرا» بیان میکند؛ دوران کودکی خود را طوری پشت سر میگذارد که در اوهام و تخیل خود همواره با نیروی ماورای انسانی همصدا بوده است. لذا با این تفکر و اندیشه پا به عرصههای بالاتر زندگی میگذارد. کتابی که او برای علاقهمندان به «تخیل ذهن» مینویسد اسمش را «شفای کوانتومی یا همان ارتباط ذهن-بدن» میگذارد.)7).
دی پاک در این کتاب هیچ حرفی از خالق عالم هستی به میان نمیآورد بلکه همواره بر اندیشه «انسانمحوری» یا «خود خدایی» تأکید فراوان دارد.
او انسان را موجودی «نامیرا» معرفی میکند که برای او مرگ معنا و مفهومی ندارد و همیشه از مرگ گریزان است لذا برای رهایی از مرگ درصدد پیریزی نقشه و راهی برای گریز است.
به عقیده چوپرا؛ «ذهن» میتواند اشتباهات و زمینه طرح اصلی زدوده و هر نوع بیماری را نابود نماید –سرطان- بیماری قند-بیماری های قلبی و عروقی که طرح اصلی را به اغتشاش کشانده است(8)
«ذهن» در اندیشه، چوپرا، همان خداست و همه اجزا بدن انسان سرچشمه و خلقشدهای از ذهن هستند.
ازاینجا میتوان به تهی بودن اندیشههای دپیاک چوپرا پی برد که چگونه توانسته ذهن مخاطب خود را بهسوی باورهای اومانیستی سوق دهد؛ و با زیرکی تمام از روش «روانشناختی افراد»، مریضی و درمان آن را نوعی تأثیرپذیری و ایجاد دوبارهی بر گفته از ذهن معرفی کند.
*اندیشههای تهی مبتنی بر متدییشین چوپرا
دی پاک توصیههای عمیقی در این کتاب به مدیتیشن میکند و در این کتاب رمان گونه «شفای کوانتومی» بیماران خود را به مراقبه و مدیتیشن راهنمایی میکند و اگر درمانی برای بیماران حاصل شود آن را به سود همان «شفای کوانتومی یا نیروی خالقی مجدد ذهن» ارجاع میدهد در صورت عدم موفقیت بهبودی بیمار باکمال صراحت بیان میکند بیمار قابلیت و توانایی خلق دوباره را نداشته است.
این نویسنده هندی تبار در نظام فکری خود «نامیرایی» را در ذهن مخاطبانش نهادینه کند، به طور مثال در بخشی از همین کتاب «شفای کوانتومی» گفتگویی بین او یک پزشک ژاپنی صورت گرفته است که؛ خطاب به پزشک ژاپنی میگوید «باید شرح زندگی یک پزشک آرودایی را برای این پزشک ژاپنی بفرستم-ویدیا جنگجویی شکستناپذیر است، چون با عنصر مرگ نبرد میکند، ویدیو بخشنده است. زندگی میبخشد چنین است که طبیعت او را گرامی میدارد.(9)
دپیاک یک طبیعتگرای صرف و با رویکرد تناسخی و اومانیستی است چرا که او «در طرح بیعیب و کامل طبیعت هرگز چیزی نمیمیرد، انسان چنان ستارهای جاودانه است و جرقه حقیقت هر دو را روشن میسازد»(10)
رویکرد نحلههای انحرافی و شبه معنوی با گرایش روانشناختی برای القا تفکرات پوچ و باطل به مخاطبان تشنه معنویت ناب بوده و همواره باروح آزاد انسانی برای ارضای امیال شیطانی خود کوشیدهاند.
خدای متعال در آیات متعددی اینگونه افراد را که با «روح خداپرستی» و توحیدی انسانها بازیچه قرار دادهاند مورد مذمت قرار داده و بیان میکنند: إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ (الإبراهیم/34) انسان ستمگر و ناسپاس است» و یا اینکه روی برگرداندن از نعمت های خدادادی را تکبر و نشانه بیادبی آنها معرفی میکند: «وَیدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَیرِ وَکَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا (الإسراء/11) و انسان [همانگونه که] خیر را فرامیخواند [پیشامد] بد را میخواند و انسان همواره شتابزده است».
زندگی و مرگ را تنها در دستان خدای متعال معرفی میکند، در صورتی که جناب «دی پاک چوپرا» آن را زاییده ذهن و بدن میداند؛ وَهُوَ الَّذِی أَحْیاکُمْ ثُمَّ یمِیتُکُمْ ثُمَّ یحْییکُمْ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَکَفُورٌ (الحج/66)
و اوست که شمارا زندگی بخشید سپس شما را میمیراند و باز زندگی [نو] میدهد حقا که انسان سخت ناسپاس است
نتیجهگیری؛
کتاب «شفای کوانتومی» رمان تخیلی است، نگارنده با جمعآوری یادداشتهای خود درصدد بیان تفکرات گروههای معنویتگرای غربی است.
در تفکرات دی پاک چوپرا همواره انسان همان خدا تلقی شده همانطوری که همسوی با این اندیشه نویسندگانی همچون «وین دایر»(11) و والش بوده است.
غالب نوشتههای نویسندگان هندی تبار ساکن غرب بر محور توسعه و القا آرامبخشهای در غالب مدیتیشن هندی –تبتی و تلفیقی از عرفان یهودی کابلایی است به طوری که تفکرات اومانیستی و تناسخ در آثار دی پاک موج میزند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع.
1-قرآن کریم؛ سوره الأعراف آیه 179
2- همان
3- وین دبلیو دایر
4- همان
5- همان
6- دی پاک چوپرا
7- دی پاک چوپرا/کتاب شفای کوانتومی /ترجمه هایده قلعه بیگی/نشر گلبان چاپ ص 10
8- دی پاک چوپرا/کتاب شفای کوانتومی /ترجمه هایده قلعه بیگی/نشر گلبان چاپ ص 10
9- دی پاک چوپرا/کتاب شفای کوانتومی /ترجمه هایده قلعه بیگی/نشر گلبان چاپ ص 15
10- دی پاک چوپرا/کتاب شفای کوانتومی /ترجمه هایده قلعه بیگی/نشر گلبان چاپ ص 20
11- وین دایر /کتاب قصد فایل پی دی اف /ص100/