ازدواج براى انسان یک نیاز طبیعى است و فوائد مهمى را در بردارد که اهم آنها عبارت است از:
1-نجات از سرگردانى و بىپناهى و تشکیل خانواده.دختر وپسرى که ازدواج نکردهاند بمنزله کبوترانى بىآشیانه هستند،که بوسیلهازدواج خانه و آشیانه و پناهگاه مىیابند.شریک در زندگى و مونس ومحرم راز و غمخوار و مدافع و کمک بدست مىآورند. 2-ارضاى غریزه جنسى،غریزه جنسى در وجود انسان غریزهبسیار نیرومند و ارزندهاى است. و بهمین جهت نیاز دارد به وجود همسرىکه در یک محیط امن و آرامش،در مواقع احتیاج،از وجودش بهره بگیردو لذت ببرد.تامین صحیح خواستههاى غریزه جنسى یک نیاز طبیعى استکه باید اجابتشود و الا ممکن است پىآمدهاى بد روانى و جسمانى واجتماعى داشته باشد.کسانیکه از ازدواج امتناع مىورزند غالبا بهبیماریهاى روانى و جسمانى مبتلا مىگردند. 3-تولید و تکثیر نسل،بوسیله ازدواج انسان فرزند پیدا میکند. وجود فرزند ثمره ازدواج و باعث تحکیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمىزن و شوهر میباشد. و بهمین جهت در قرآن و احادیث نسبتبه ازدواج تاکیداتفراوانى بعمل آمده است.از باب نمونه:خدا در قرآن مىفرماید:و از آیاتخدا اینست که براى شما همسرانى را آفرید تا با آنها انس بگیرید (5) رسولخدا صلى الله علیه و آله فرمود:در اسلام بنائى بر پا نشده که بهتر از تزویجباشد. (6) امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:تزویج کنید که سنت رسولخداست.پیامبر صلى الله علیه و آله مىفرمود:هر کسى مىخواهد از سنتمن پیروى کند باید ازدواج نماید.بوسیله ازدواج فرزند بیاورید (و تعدادمسلمانها را زیاده گردانید) که من در قیامتبا کثرت شما به امتهاى دیگرمباهات و افتخار مىکنم. (7) امام رضا علیه السلام فرمود:هیچکس فائدهاى بدست نیاورد کهبهتر از همسر شایسته باشد. همسرى که وقتى به او نگاه مىکند شادمانشمیگرداند و در غیاب او نفس خودش و مال او را نگهدارى مینماید. (8) مطالب مذکور آثار و منافع دنیوى و حیوانى ازدواج بود،کهحیوانات نیز برخى از آنها را دارند این قبیل امور را نمىتوان هدف اصلىازدواج انسان باعتبار اینکه انسان است،محسوب داشت. انسان در اینجهان نیامده تا مدتى بخورد و بیاشامد و بخوابد و شهوترانى و لذتجوئىکند آنگاه بمیرد و نابود شود.مقام انسان عالىتر از اینهاست.انسان آمده تا با علم و عمل و اخلاق نیک نفس خویش را پرورش دهد و در راه کمال وصراط مستقیم انسانیتسیر و صعود کند تا به مقام خوب پروردگار جهاننائل گردد.انسان موجودى است عالى که با تهذیب و تزکیه نفس و اجتناباز بدیها و پرورش فضائل و مکارم اخلاق و انجام کارهاى نیک،مىتواندبه مقام شامخى نائل گردد که فرشتگان بدان مقام راه ندارند.انسانموجودى است جاودانه و در این جهان آمده تا با راهنمائیهاى پیامبران وبکار بستن قوانین و برنامههاى دین،سعادت دنیا و آخرت خویش را تامینکند و در جهان آخرت،در جوار حق،در خوشى و آسایش تا ابد زندگىکند. بنابراین هدف اصلى ازدواج انسان را در این برنامه باید جستجوکرد.هدف ازدواج یک انسان دیندار باید این باشد که با تعاون و همکارىهمسرش بتواند نفس خویش را از گناهان و بدیها و اخلاق زشت تهذیبنماید و با عمل صالح و اخلاق نیک پرورش دهد تا به مقام شامخ انسانیتو تقرب به خدا نائل گردد.و همسر شایسته و خوب و موافق براى رسیدنبه چنین هدف مهمى ضرورت دارد. دو انسان مؤمن که با ازدواج تشکیل خانواده میدهند،از انس ومحبت و آرامش و کامیابیهاى مشروع جنسى برخوردار میشوند،و درنتیجه از انحراف و تمتعات غیر مشروع و راه یافتن به مراکز فساد واعتیادهاى خطرناک و ولگردیها و شب نشینیهاى خانمانسوز محفوظ و درامان خواهند بود.و بهمین جهت پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلامنسبتبه ازدواج بسیار تاکید نمودهاند.رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:هر کس که ازدواج کند نصف دینش را حفظ نموده است. (9) امام صادق علیه السلام فرمود:دو رکعت نمازى را که افراد متاهلبخوانند،از هفتاد رکعت نمازى که افراد غیر متاهل بخوانند افضلمیباشد. (10) وجود همسر دیندار و موافق (چه زن چه مرد) در امکان انجاموظیفه و عمل به واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات،وتخلق به اخلاق نیک و اجتناب از اخلاق زشت،نقش بسیار مهمى را ایفامیکند.اگر زن و شوهر هر دو دیندار و در طریق پرورش و تزکیه نفسباشند،در پیمودن این راه دشوار نه تنها مانع نخواهند بود بلکه تعاون وتشویق خواهند داشت.مگر یک نفر مجاهد فى سبیل الله بدون تایید وتوافق همسرش مىتواند در میدان جهاد خوب بجنگد و حماسه آفرینى کند؟ مگر انسان،بدون توافق همسرش مىتواند در کسب و کار و تحصیل اموالهمه جهات شرعى و اخلاقى را رعایت کند،حقوق واجب مالى را بپردازد،از اسراف و تبذیر اجتناب نماید،و مازاد مخارج ضرورى خویش را درامور خیریه انفاق کند؟ همسر دیندار و مؤمن همسرش را بخوبى و صلاح دعوت میکند وهمسر لاابالى و بد اخلاق همسرش را به فساد و بد اخلاقى میکشد و ازهدف مقدس انسانیت دور میگرداند.و بهمین جهتبه مرد و زن سفارششده که بهنگام ازدواج موضوع ایمان و دیندارى و اخلاق را شرط اساسىمحسوب بدارند. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:خداوند عز و جل فرمودهاست وقتى اراده کنم که تمام خوبیهاى دنیا و آخرت را براى شخصمسلمانى جمع کنم به او قلبى خاشع و زبانى ذاکر و بدنى که بر بلاها صابرباشد عطا میکنم.و همسر مؤمنى به او میدهم که هر گاه باو نگاه کندخوشنودش سازد و در غیاب،حافظ نفس خویش و مال او باشد. (11) شخصى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد: همسرى دارم که بهنگام ورود به خانه باستقبالم مىآید و بهنگام خروجبدرقهام میکند. هنگامى که مرا اندوهناک یافت در تسلیت من میگوید:اگردرباره رزق و روزى مىاندیشى غصه نخور که خدا ضامن روزى است.واگر در امور آخرت مىاندیشى خدا اندیشه و اهتمام ترا زیاده گرداند.پسرسول خدا فرمود:خداى را در این جهان عمال و کارگزارانى است و اینزن از عمال خدا میباشد.چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهدداشت. (12) امیر المؤمنین علیه السلام نیز چنین هدف بزرگى را در نظر داشتهکه درباره حضرت زهرا علیها السلام فرمود:بهترین کمک است در راهاطاعتخدا.در تاریخ چنین آمده که رسول خدا صلى الله علیه و آله روزبعد از عروسى حضرت على و حضرت زهرا براى تبریک و احوالپرسى، به منزل آنها تشریف فرما شد.از حضرت على علیه السلام پرسید:همسرترا چگونه یافتى؟ گفت:زهرا را بهترین کمک براى اطاعتخدا یافتم. آنگاه از حضرت زهرا پرسید:شوهرت را چگونه یافتى؟گفت:بهترین شوهر است. (13)
امیر المؤمنین علیه السلام در این جمله کوتاه هم بانوى شایسته ونمونه اسلام را معرفى نمود،هم هدف اساسى و اصلى ازدواج را بیان کرد.