استاد و پژوهشگر حوزوی بررسی کرد:
دلائل اعتبار شخصیتی حضرت معصومه(س) در میان ائمه(ع)
*دلائل برجستگی شخصیتی
وی ادامه داد: دلیل برجستگی شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) برخی از موضوعات است که کمتر مورد بحث و تحقیق قرار گرفته همانند حضرت معصومه(س) و بندگی خدا، حضرت معصومه(س) و بیت النور، حضرت معصومه(س) در دوران پدر، حضرت معصومه(س)، وفات یا شهادت؟، حضرت معصومه(س) و قبیله بنی خزرج در قم، حضرت معصومه(س) و نیم نگاهی بر زیارتنامه آن حضرت، حضرت معصومه(س) و روایاتی که از ایشان نقل شده است.
*نگاهی به احادیث مربوط به قم
این استاد حوزه با بیان این مطلب که روایات مربوط به حضرت فاطمه معصومه(س) به دو دسته تقسیم می شود، ابراز داشت: نخستین دسته از روایات، احادیثی هستند که در رابطه با سرزمین قم می باشد، یعنی اگر حضرت فاطمه معصومه(س) هم در قم دفن نمی شدند، این سرزمین شرافت داشت و البته با دفن ایشان شرافت آن مضاعف شده است.
این محقق و پژوهشگر با اشاره به معراج نبی مکرم اسلام(ص)، خاطرنشان ساخت: مطابق با روایت علامه مجلسی در بحارالانوار درباره لیله المعراج نبی مکرم اسلام(ص)، نقل شده است: از جمله جاهایی را که آن حضرت در هنگام سیر بر بالای زمین(معراج) مشاهده کردند، سرزمین قم بود که به صورت بقعهای میدرخشید و چون از جبرئیل نام آن نقطه را پرسید پاسخ داد: اینجا سرزمین قم است که بندگان مؤمن و شیعیان اهل بیت(ع) تو در اینجا گرد میآیند و انتظار فرج دارند و سختی ها و اندوه ها بر آنها وارد خواهد شد.
این کارشناس حوزوی در ادامه به روایتی از حضرت امیر(ع) اشاره و تصریح کرد: در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «سُئِلَ عَلِیٌ علیه السلام عَنْ اَسْلَمِ الْمُدُنِ و خَیْرِ الْمَواضِعِ عِنْدَ نُزُولِ الْفِتَنِ وَ ظُهُورِ السَّیْفِ؛ فقال علیه السلام: اَسْلَمُ المَواضِعِ یَوْمَئِذٍ اَرْضُ الجَبَلِ،... فَاَسْلَمُ المَواضِعِ یَوْمَئِذٍ قَصَبَةُ قُمَّ... تِلکَ الّتِی تُسمَّی الزَّهْراءُ، بِها مَوْضِعُ قَدَمِ جَبْرَئِیلَ.../ از امام امیرالمؤمنین علیه السلام سؤال شد: آن هنگام که فتنهها نازل گردد و شمشیرها آشکار [و بازیگر میدان شود، فتنهها فراگیر گردد]، امنترین مکانها کجاست؟ فرمود: پس امنترین مکانها در آن روزگار سرزمین جبل است،... پس امنترین مکانها [در آن روزگار] قصبه قم است... و آن سرزمین زهرا نامیده شده و در آنجا قدمگاه جبرئیل است!».
*آیا بزرگداشت حضرت معصومه(س) بدعت است؟
حجت الاسلام والمسلمین طبسی افزود: نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که برخی اشکال می کنند که «چرا باید برای حضرت فاطمه معصومه(س) 10 روز مراسم بگیریم؟ این کارها بدعت است و در زمان پیامبر(ص) نبوده است». در پاسخ به این اشخاص باید گفت که مگر در زمان نبی مکرم اسلام(ص) هواپیما، اتوبوس و اتومبیل بوده است؟ پس چرا سوار می شوید؟ پس سوارشدن بر این وسائل نیز حرام است.
وی همچنین به روایتی در بحار الأنوار ، ج 60 ، ص 213 اشاره و یادآور شد: از پیشوای ششم شیعیان آمده است: «سَیَأتی زَمانٌ تَکونُ بَلدَةُ قُمَّ و أهلُها حُجَّةً عَلَى الخَلائِقِ و ذلِکَ فی زَمانِ غَیبَةِ قائِمِنا إلى ظُهُورِهِ/ روزگارى خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن حجّت بر دیگر مردمان باشند؛ آن روزگار در زمان غیبت قائم ما است تا آن گاه که ظهور کند».
این استاد حوزه ادامه داد: این دوره و زمان که بر اهل قم می آید، دوره امام زمان(عج) خواهد بود و نقش مردم قم را در دوره آن حضرت ثابت می کند.
*القاب دیگر حضرت معصومه(س)
این محقق و پژوهشگر تأکید کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) به غیر از بانوی کرامت، بانوی حجاب، عفت، عبادت و .... نیز هستند و باید بر این موارد تأکید شود.
*برخی هنوز سرزمین قم را نشناخته اند!
استاد دوره حضرت معصومه(س) شناسی ادامه داد: متأسفانه امروز در حرم مطهر و اطراف آن برخی از بانوان با ظاهری زننده مشاهده می شوند که مایه تأسف است. دلیل این مسئله آن است که نه سرزمین قم را شناخته ایم و نه شخصیتی را که در این سرزمین مدفون است، و الا زیارت آداب خاص خود را دارد که با این ظواهر سازگار نیست.
حجت الاسلام والمسلمین طبسی همچنین با بیان روایت دیگری از امام صادق(ع)، ابراز داشت: حضرت فرموده اند «ستخلو الموفه من المؤمنین و باءزرعنها العلم کما تاءزرالحیه فى حجرها، ثم یظهر العلم ببلده یقال لها قم، و تصیر معدنا للعلم والفضل حتى لایبقى فى الارض مستضعف فى الدیم حتى المخدرات فى الحجال، و ذلک عند قرب ظهور قائمنا،... ففیض العلم منه الى سائر البلاد فى المشرق و المغرب ، فیتم حجه الله على الخلق حتى لا یبقى احد على الارض لم یبلغ الیه الدین و العلم ، ثم یظهر القائم (ع)/ در آینده اى نه چندان دور، مؤمنى در کوفه (نجف) نمى ماند و علم خود را از آنجا (چنان مار که به سوراخ خود رود) جمع مى کند و دور مى شود؛ سپس دانش در شهر قم آشکار مى گردد، و آن شهر کانون علم و فضل مى شود بگونه اى که ناآگاهى در دین باقى نمى ماند، حتى زنان خانه دار به دانش دین دست مى یابند و این امور در نزدیکی هاى ظهور قائم ما(ع) صورت مى گیرد... از این شهر، دانش به دیگر آبادی هاى جهان در غرب و شرق سرازیر مى گردد و (در پرتو توانایى) حجت خدا بر خلق تمام مى شود؛ بدانگونه که کسى نمى ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد و سپس قائم (ع) ظهور مى کند.
*شخصیتی قمی که 4 امام را درک کرد
وی خاطرنشان ساخت: در توضیح این روایت باید گفت که شاید منظور امام(ع)، آن روات و کسانی باشند که در قم مانده و روایت اهل بیت(ع) را نشر دادند مانند زکریا بن آدم که 4 امام را درک کرده است.
این استاد حوزه با بیان این مطلب که امام، حجت خدا بر خلق است، تصریح کرد: علی بن مسیب همدانی یکی از یاران امام رضا(ع) نقل کرده است که روزی خدمت امام(ع) رفته و عرض کردم «من راهم دور است و به علت دوری مسافت نمی توانم همیشه به حضورتان برسم و مسائل دینی خود را از شما دریافت کنم. پس مسائل فقهی و مبانی دینی را از چه کسی سوال کنم؟ امام رضا(ع) در جواب فرمودند: «مِنْ زَکَرِیَّا بْنِ آدَمَ الْقُمِّیِّ الْمَأْمُونِ عَلَى الدِّینِ وَ الدُّنْیَا» از زکریا بن آدم قمی بیاموز که در امور دین و دنیا؛ امین و مورد اعتماد است.
*ضرورت تفکر در زیارتنامه حضرت
این محقق و پژوهشگر با تأکید بر تفکر در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س)، یادآور شد: در زیارتنامه این بانوی با کرامت آمده است: «یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه، فان لک عندالله شأنأ من الشأن». شأن به چه معناست و قرب نزد خدا چیست؟ اگر این موضوعات را برای زائران شرح دهیم و اطلاع رسانی شود، دیگر برخی به خود اجازه نمی دهند با ظاهری کذایی وارد صحن و اطراف حرم شده و جولان دهند.
*حضرت معصومه(س) در بیان معصومین(ع)
وی، دسته دوم از روایات را احادیثی عنوان کرد که نام حضرت فاطمه معصومه(س) صریحا درآن آمده است و گفت: امام صادق(ع) فرمود «... وَ لَنا حَرَماً و هُو قُمُّ و سَتُدْفَنُ فیها اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی تُسمَّی فاطِمَةَ، مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة/ و برای ما حرمی است و آن شهر قم است و به زودی زنی از فرزندان من در آن جا دفن میشود که نامش فاطمه میباشد. هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است».
حجت الاسلام والمسلمین طبسی در ادامه به روایتی از ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) اشاره کرد و بیان داشت: حضرت به سعد میفرماید "از ما نزد شما قبری است؟ سعد عرض میکند بلی، پدر و مادرم به فدای تو باد! فاطمه دختر موسی بن جعفر است؟ میفرماید: «من زارها عارفاً بحقها فله الجنة» کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.
وی با بیان این مطلب که زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) از امام رضا(ع) نقل شده است، ابراز داشت: زیارتنامه معروف بانوی کرامت را علامه مجلسی این گونه نقل فرموده است"در برخی از کتب زیارات دیدم که «علی بن ابراهیم» از پدرش «ابراهیم بن هاشم» از «سعد بن سعد احوص» از علی بن موسی الرضا(ع) روایت کرده که فرمود: «یا سعد عندکم لنا قبر»، ای سعد! در نزد شما از ما قبری هست، سعد میگوید عرض کردم: فدایت گردم آیا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر(س) را میفرمایید؟ فرمود: آری! هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد بهشت از آن اوست. پس هر گاه به کنار قبر او آمدی، در نزدیک سر او بایست و 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه سبحان الله و 33 مرتبه الحمدالله بگو، سپس بگو: السلام علی آدم صفوة الله ........ قبل از هرچیز انبیاء أولوالعزم زیارت می شوند و بعد سلام بر امام علی(ع) و سپس سلام بر حضرت زهرا(س) و بعد از آن سلام بر 12 امام(ع) می باشد و سپس بر حضرت معصومه(س) سلام می دهی".
این استاد حوزه با اشاره به این که در این زیارتنامه چند نکته قابل توجه است، ادامه داد: چند جمله مهم که در این زیارتنامه آمده است به این شرح می باشد: اَلسَّلامُ عَلَیْک یا بِنْتَ وَلِىِّ اللّه(اشاره به امام کاظم(ع)، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُخْتَ وَلِىِّ اللّه(اشاره به امام رضا(ع)، ِالسَّلامُ عَلَیْک یا عَمَّةَ وَلِىِّ اللّه(اشاره به امام جواد(ع)؛ پس حضرت فاطمه معصومه(س) از سه زاویه و بُعد متصل به امامت می شوند و این مطلب در رابطه با هیچ یک از امامزادگان نیامده است.
*ماجرای بیت النور
این محقق و پژوهشگر در ادامه به موضوع بیت النور پرداخت و گفت: علامه مجلسی از کتاب تاریخ قم که در حدود 1000 سال قبل نوشته شده است، روایتی نقل می کند از ابن بابویه قمی از ابن الولید قمی و آن این است: چون خبر ورود حضرت فاطمه معصومه(ع) به گوش اهالی قم رسید، اشراف و اهالی قم و پیشاپیش آنها "موسی بن خزرج" به استقبال فاطمه معصومه(ع) تا ساوه رفتند و چون موسی بن خزرج بن سعد اشعری که مردی کریم و متمکن بود، مهار ناقه آن حضرت را گرفت و به قم وارد شدند که موسی آن سیده جلیله را بسرای خود وارد نمود و عده زیادی سوار و پیاده در اطراف محمل دختر پیغمبر براه افتادند و زنان و مردان قم با قربانی های بسیار مقدم آن بانوی مکرمه را گرامی داشتند. آن بی بی مدت هفده روز (به قولی 16 روز) در آن سرای مشغول عبادت بود که بر اثر بیماری بجوار رحمت حق پیوست. سرای مزبور بنام ستیه معروف و در محله میدان میر شهر قم واقع و مشهور است و معبد فاطمه معصومه(ع) در وسط آن خانه(که اکنون مدرسه علمیه و مسجد شده است) به نام بیت النور معمور و مزار مردم نزدیک و دور می باشد.
استاد دوره حضرت معصومه(س) شناسی خاطرنشان ساخت: البته در روایات کلمه ای به اسم بیت النور نداریم؛ اما به مکان و محرابی که خدا در آن عبادت می شود، می توان بیت النور اطلاق کرد و با این روایت به اشکالاتی که بر این موضوع وارد شده است، می توان پاسخ داد.
*پیام بیت النور؛ اطاعت از خداوند متعال
حجت الاسلام والمسلمین طبسی با بیان این که پیام بیت النور، اطاعت از خداوند متعال است، تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید از موضوع بیت النور بهره گرفت، مسئله عبادت حضرت است؛ یعنی ایشان در این 17 روزی که در خانه موسی بن خزرج اقامت داشتند، از اطاعت خدا جدا نشدند و می توان گفت که ایشان بانوی عبادت، بندگی، اخلاص و اطاعت است.
این استاد حوزه در پایان گفت: مشکل اساسی جامعه امروزی ما این است که مطیع خدا نیستیم و یا فقط در برخی از مسائل اطاعت می کنیم که اگر انسان مطیع خدا شود، تمام مشکلات او حل خواهد شد.
انتهای پیام
پربازدیدها شماره خبر: 350292 18:56 - 1393/06/25