حضرت زینب (س) در 15 رجب سال 63 هجری قمری از دنیا رفت. بانوی قهرمانی که پس از شهادت امام حسین، ارائه نهضت عاشورا را به دوش کشید و پرچمدار این قیام بود در ضمن سفری که به همراه همسر گرامی شان عبدالله بن جعفر به شام بودند به لقاءالله پیوستند و بدن مطهر ان بانوی بزرگوار در همان جا دفن گردید. زینب (س) که از همه سو نسبش به معصومین می رسد، مستعلی است که راه پیش روی آنان که می خواهند در راه عقیده شان انقلاب کنند، روشن ساخت. او که روح ظلم ستیزی را از مادرش فاطمه زهرا و پدرش حیدر کرار به ارث می برد، در راه افشای ظلم و احقاق حق، با کلام غرّای خویش از هیچ فداکاری و جانفشانی دریغ نمیورزید.
در تداوم نهضتی که حضرت زهرا در حمایت از امام معصوم زمان خویش و انقلاب علیه باطل در پیش گرفت، حضرت زینب (س) نیز در واقعه کربلا، دوشتادوش امام معصوم حضور داشت و پس از شهادت او نیز پیام قیامش را دبه گوش تمام جهانیان ابلاغ کرد.
حضرت زینب (س) هنگامی که به سال های تشکیل زندگی نزدیک شد، از این امر پسندیده الهی سرباز نزد؛ امّا در ازدواج با پسر عموی خویش شرطی بسیار نیکو قرار داد: اینکه هرگز و در هیچ لحظهای از برادرش اباعبد الله جدا نشود. ادامه مطلب...
* حضرت امیر که بنده خداست با دشمنش این طور رفتار میکند خدای امیرالمومنین چه کار میکند؟ امیرالمومنین میفرماید: که من عفو میکنم، بیاییم یک ذره از آقایی و گذشت امیرالمومنین داشته باشیم. حضرت امیرالمومنین می فرماید: «قلة العفو أقبح العیوب و التسرع إلى الانتقام أعظم الذنوب» (عبدالواحدبن محمد تمیمی آمدی/ غررالحکم/ ص:465). کم گذشت کردن از زشتترین عیبهاست. ادامه مطلب...
* حضرت امیر که بنده خداست با دشمنش این طور رفتار میکند خدای امیرالمومنین چه کار میکند؟ امیرالمومنین میفرماید: که من عفو میکنم، بیاییم یک ذره از آقایی و گذشت امیرالمومنین داشته باشیم. حضرت امیرالمومنین می فرماید: «قلة العفو أقبح العیوب و التسرع إلى الانتقام أعظم الذنوب» (عبدالواحدبن محمد تمیمی آمدی/ غررالحکم/ ص:465). کم گذشت کردن از زشتترین عیبهاست. ادامه مطلب...
* جنگهای امیرالمومنین سختتر و مشکلتر از جنگهای پیامبر
امام باقرعلیهالسلام فرمودند: در جنگ صفین پنجاه تا شیعه در لشکر امام علیعلیهالسلام نبود. یعنی حضرت در میان اصحابش هم خیلی مظلوم بود. حضرت نتوانستند خیلی از بدعتهای خلفای قبل را بردارند. همانهایی هم که با حضرت بیعت کردند طرفدار شدید خلفا بودند مثل شمر که در لشکر حضرت بود. بعضیها میگویند در جنگ صفین حضرت به دست سربازان خود مجروح هم شد. این است که حضرت مجبور شد تن به حکمیت بدهد و به مالک اشتر میفرماید که من جانم در خطر است یعنی همین یارانی که ادعای دوستی و بیعت دارند ممکن است همینها من را از بین ببرند. حضرت در دوران خلافتشان، مظلومیتشان کمتر از زمانی که در خانه نشسته بودند نیست. ادامه مطلب...
پیامبرخداصلیالله علیه وآله وسلم «فَدَیْنَاکَ بِالْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ وَجَدْنَا أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ وَ سَقْیَ الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍعلیهالسلام» (محدث نوری/ مستدرکالوسائل/ ج5/ ص: 328). پدرها و مادرهایمان به قربانت، ما در این عالم افضل اعمال را سه چیز یافتیم؛ اول «الصَّلَاةَ عَلَیْکَ» است. این ذکر هر گرهی را میتواند باز کند. دوم «وسَقْیَ الْمَاءِ» آب دادن به تشنه است. شاید شربت و چایی هم جزء آب باشد. امام صادقعلیهالسلام فرمودند: اگر کسی آب نوش جان کرد و سلام به امام حسین داد و لعنت به قاتلینش کرد خدای متعال صد هزار گناهش را میبخشد و صد هزار حسنه به او میدهد و صد هزاردرجه به او میدهد. و سومی «الْمَاءِ وَ حُبَّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍعلیهالسلام» افضل اعمال هم محبت امیرالمومنین علیبنابیطالبعلیهالسلام است.حضرت حمزه برادر رضایی پیامبر بود و در جنگ احد شهید شد. حضرت جعفر طیارهم در جنگ موته شهید شدند که برادر امیرالمومنین بودند. طیار میگویند چون دوتا دستش در جنگ قطع شد خدای متعال هم در بهشت دو تا بال به او داده است. طیار یعنی کسی که پرواز میکند که نماز جعفر طیار را هم حضرت به ایشان هدیه کردند که خواندش برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاریها، و خصوصا در حرم حضرت علی بن موسیالرضا خیلی سفارش شده است. پیامبر فرمودند: که این دو بزرگوار را خواب دیدم مشغول خوردن غذاهای بهشتی هستند ظرف غذایی جلوی آنها بود که نعمتها و غذاهای متنوعی در آن ظرف بود و تغییر میکردند. حضرت میفرماید: به این دو بزرگوار گفتم که در آن عالم افضل اعمال را چه عملهایی دیدید؟ (البته پیامبر خدا از همه چیز خبر دارد.) عرض کردند
گاهی در جمع اصحاب که مینشستند سراغ اصحاب را میگرفتند که خواب خوبی ندیدید؟ گاهی هم که خودشان خواب خوبی میدیدند برای اصحاب بیان میکردند. یک روز پیامبر با اصحاب نشسته بود فرمود: که دیشب خواب عمویم حضرت حمزه و پسر عموم جعفر طیار را دیدم. که هر دو بزرگوار شهید شده بودند و پیامبر خدا هم این دو بزرگوار را خیلی دوست داشتند. ادامه مطلب...
در شجاعـت شـیر ربـانـی اسـتی درمـروت خـود که دانـد کـیـسـتی
تو به تاریـکـی علـی را دیـده ای زین سبب غیری بر او بگزیده ای
راز بـگشـا ای عـلـی مـرتـضی ای پس از سوء القضا حسن القضا
گفت من تیـغ از پی حق مـیزنم بـنـده حــقـم نـه مــامـور تــنـم
شـیـر حقـم نـیستـم شیـر هـوی فـعل مـن بر قـول مـن بـاشـد قواه
رخت خود را ازمیان برداشتم غـیـر حـق را مـن عـدم انـگاشـتم
ما عـدمـهـاییم هـستی ها نه ما تـو وجـود مـطلـقـی هـسـتـی مـا
«السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ عَلَیْکَ مِنِّی سَلامُ اللَّهِ أَبَدا مَا بَقِیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِزِیَارَتِکُمْ [لِزِیَارَتِکَ] السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ [وَ عَلَى أَوْلادِ الْحُسَیْنِ] وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ»[1].
«قال رسولاللهصل الله علیه و آله و سلم: عَلِیٌّ خَیْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ أَبَى فَقَدْ کَفَرَ»[2].
از عـلـی آمـوز اخـلاص عـمـل شــیـر حــق را دان مـنزه از دغـل
در قـضـا بـر پهـلوانی دست یافت زود شمـشیری بـر آورد و شـتـافت
او خـدو انـداخـت بر روی عـلـی افـتـخـار هــر ولـی و هــر وصـی
او خدو انداخـت بر روی کـه ماه سـجـده آرد پیـش او در سـجده گاه
در زمان انداخت شمشیر آن علی کــرد او انــدر قـضــایـش کـاهـلـی
ای علـی ای آنـکه جـمـله دیده ای شـمـه ای وا گـو ازآنـچه دیــده ای
تیغ حلمت جان ما را چـاک کرد آب عـلـمـت جان مـا راپـاک کـرد
[1] . مفاتیحالجنان/شیخ عباس قمی/1/458/أول زیارت عاشوراء معروفه است ..... ص : 458
[2] . منلایحضرهالفقیه/شیخ صدوق/3 /493/باب تأدیب الولد و امتحانه ..... ص :492
«السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ عَلَیْکَ مِنِّی سَلامُ اللَّهِ أَبَدا مَا بَقِیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِزِیَارَتِکُمْ [لِزِیَارَتِکَ] السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ [وَ عَلَى أَوْلادِ الْحُسَیْنِ] وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ»[1].
«قال رسولاللهصل الله علیه و آله و سلم: عَلِیٌّ خَیْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ أَبَى فَقَدْ کَفَرَ»[2].
از عـلـی آمـوز اخـلاص عـمـل شــیـر حــق را دان مـنزه از دغـل
در قـضـا بـر پهـلوانی دست یافت زود شمـشیری بـر آورد و شـتـافت
او خـدو انـداخـت بر روی عـلـی افـتـخـار هــر ولـی و هــر وصـی
او خدو انداخـت بر روی کـه ماه سـجـده آرد پیـش او در سـجده گاه
در زمان انداخت شمشیر آن علی کــرد او انــدر قـضــایـش کـاهـلـی
ای علـی ای آنـکه جـمـله دیده ای شـمـه ای وا گـو ازآنـچه دیــده ای
تیغ حلمت جان ما را چـاک کرد آب عـلـمـت جان مـا راپـاک کـرد
[1] . مفاتیحالجنان/شیخ عباس قمی/1/458/أول زیارت عاشوراء معروفه است ..... ص : 458
[2] . منلایحضرهالفقیه/شیخ صدوق/3 /493/باب تأدیب الولد و امتحانه ..... ص :492
خونخواهی امام حسین (ع) در حاشیه قرار داشت / اندیشه رهبران این قیام تحت تاثیر ابن زبیر بودند/ شعار های این قیام مطابق طبع اهداف اهل بیت نبود/ شناخت امام از سپاه شام / عدم مشورت با امام از طرف سران قیام باعث شد امام سجاد (ع) از مدینه خارج شدند و دراین قیام هیچ دخالتی نداشته باشند و حتی خانواده مروان را هم در پناه گرفت.
علل شدت برخورد با قیام مردم مدینه